نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نصب تجهیزات علت تاخیردرراه اندازی کاوشگرخلیج فارس

 دکتر 'حسن خوش قلب' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس که یکی از طرح های مصوب شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) است قرار بود در شهریورماه امسال به آب انداخته شود ولی دستگاه پروفایل این کشتی اقیانوس پیما که یکی از تجهیزات تخصصی آن است با مشکل و ایراد فنی روبه رو شد.

وی ادامه داد: دستگاه پروفایل برای رفع نقص به کشور آلمان فرستاده شد که فرآیند تعمیر و ارسال دوباره آن به ایران حدود چهار ماه به طول انجامید و همین موضوع موجب تاخیر در راه اندازی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس شد.
رئیس حوزه ریاست معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره زمان به آب انداختن این کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی گفت: تست های اولیه انجام شده و این کشتی تا قبل از پایان سال و در زمستان با حضور وزیران علوم، دفاع و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رسما افتتاح خواهد شد.
پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز شد.
این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.
فیزیک دریا، شیمی دریا و زمین شناسی دریا از جمله حوزه های تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایرانی است که امکان انجام این فعالیت های تحقیقاتی در لایه های بسیار عمیق اقیانوس را فراهم می سازد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل