دکتر 'حسن خوش قلب' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس که یکی از طرح های مصوب شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) است قرار بود در شهریورماه امسال به آب انداخته شود ولی دستگاه پروفایل این کشتی اقیانوس پیما که یکی از تجهیزات تخصصی آن است با مشکل و ایراد فنی روبه رو شد.
وی ادامه داد: دستگاه پروفایل برای رفع نقص به کشور آلمان فرستاده شد که فرآیند تعمیر و ارسال دوباره آن به ایران حدود چهار ماه به طول انجامید و همین موضوع موجب تاخیر در راه اندازی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس شد.
رئیس حوزه ریاست معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره زمان به آب انداختن این کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی گفت: تست های اولیه انجام شده و این کشتی تا قبل از پایان سال و در زمستان با حضور وزیران علوم، دفاع و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رسما افتتاح خواهد شد.
پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز شد.
این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.
فیزیک دریا، شیمی دریا و زمین شناسی دریا از جمله حوزه های تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایرانی است که امکان انجام این فعالیت های تحقیقاتی در لایه های بسیار عمیق اقیانوس را فراهم می سازد.