نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولین تصفیه خانه محلی باغ های قصر دشت سال آینده بهره برداری می شود

سینا

به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز، سال 1403 زمان بهره برداری از اولین تصفیه خانه محلی باغ های قصر دشت است.

احیا باغ های قصر دشت به عنوان ریه های سبز و تنفسی گذر از بحران خشکسالی و تامین منابع است . موضوعی که مدیریت شهری را در مسیر استفاده از آبهای خاکستری یا پساب فاضلاب تصفیه شده هدایت کرده است.

احداث تصفیه خانه های محلی، راهکاری است که در کنار استفاده از پساب فاضلاب های خانگی می تواند یک هزار باغ های قصر دشت را از عطش نجات دهد.

احداث اولین تصفیه خانه محلی در باغ های قصر دشت و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت ١٠٠ لیتر بر ثانیه و ٨٦٠٠ مترمکعب در شبانه روز با هدف تامین بخشی از نیاز باغ‌های محدوده قصردشت شیراز به آب، احداث می‌شود.

خبری که مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در سال گذشته ان را اطلاع رسانی کرد.

مسعود زارعی اکنون درباره آخرین وضعیت احداث تصفیه خانه های محلی در قصر دشت گفت: متاسفانه پیمانکار مناقصه احداث این تصفیه خانه علیرغم داشتن تجربه فعالیت در کلان شهر مشهد در شیراز نتوانست بخوبی عمل نماید.

زارعی تصریح کرد: علیرغم جلسات متعدد فنی با پیمانکار و اعلام تذکرات موضوع به خاتمه قرارداد با پیمانکار برنده شده در مناقصه منجر شد. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از انتخاب پیمانکار جدید برای احداث تصفیه خانه محلی در دل باغ های قصر دشت خبر داد و تاکید کرد :با رویکرد شهردار شیراز نسبت به احداث تصفیه خانه محلی قصر دشت پیمانکار جدید تا دهه فجر برای این پروژه مشخص می گردد.

او یادآور شد: حداکثر تا پایان سال آینده، بهره برداری از اولین تصفیه خانه محلی در باغ های قصر دشت را شاهد هستیم.

زارعی ادامه داد: این تصفیه خانه می تواند با بهره گیری از آبهای خاکستری نیاز یک سوم نیازهای باغ های قصر دشت که بالغ بر یک هزار هکتار است را تامین کند.

همچنان این تکلیف برای شهرداری شیراز مشخص گردید تا شبکه سازی بصورت موازی با احداث تصفیه خانه دنبال گردد.

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری درباره نیاز هزار هکتار باغ های قصر دشت به نیاز آبی وتعداد تصفیه خانه های محلی گفت: همزمان در برنامه و بودجه 1402 شهرداری مطالعات دو تا تصفیه خانه دیگر آغاز خواهد شد.

به گفته مهندس زارعی مکان یابی تصفیه خانه ها بسیار حایز اهمیت است؛ چرا تصفیه خانه محلی باید در مسیر و نزدیک انشعابات شبکه فاضلاب احداث گردد تا انتقال پساب براحتی و با هزینه کمتر صورت بگیرد او با اشاره به کمبود ٦٠٠ لیتر بر ثانیه آب برای آبیاری فضای سبز شیراز، اضافه کرد: استفاده از پساب فاضلاب و آب‌های خاکستری برای تامین بخشی از آب مورد نیاز حفظ و نگهداری باغ‌ها و فضای سبز شهری در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است.

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورا به جلوگیری از تخریب زیاد باغات و سو استفاده سوداگران در جهت تغییر کاربری این فضاها، تأکید کرد و گفت: احداث تصفیه خانه‌های محلی علاوه بر حفظ فضای سبز این باغات به جهت جمع آوری بخشی از فاضلاب شهری نیز کمک خواهد کرد و همچنین این اقدام به عنوان عاملی بازدارنده در جهت تغییر کاربری این باغات که به عنوان ریه‌های تنفسی کلانشهر شیراز هستند، مؤثر خواهد بود.

زارعی عضو شورای شهر شیراز پیش از این گفته بود طرح جامع منابع آبی با هدف وضعیت نحوه مصرف و تأمین منابع برای حفظ فضای سبز و باغ‌های شهر شیراز در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است تا وضعیت و مدیریت منابع آبی تا ۲۰ سال آینده مشخص شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل