نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جهادگر برتر مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

در دومین مسابقات دانشجویی اتحادیه دانشگاه های کشورهای حوزه دریای خزر که در دانشگاه ماخاچ کالای داغستان روسیه برگزار شد؛ جواد شقاقی مسئول تکثیر و توزیع نمونه های زیستی بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به کسب مقام دوم این دوره از مسابقه شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، دومین دوره مسابقات دانشجویی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزربا هدف تقویت فعالیت‌های بین‌المللی دانشجویان عضو اتحادیه، آشنا شدن دانشجویان دانشگاه‌های عضو اتحادیه با اهداف و ماموریت‌های آن، ایجاد نشاط و تنوع در فعالیت‌های اتحادیه با برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی، علمی، زمینه‌سازی برای توسعه تبادلات دانشجویی میان دانشگاه‌های عضو اتحادیه و معرفی اقوام و فرهنگ‌های بومی و محلی حاشیه دریای خزر در قالب مسابقات عکاسی و نوشتار با موضوع محیط زیست و خزر و همگرایی فرهنگی برگزار شد.

در این دوره از مسابقه جواد شقاقی دانشجوی دکتری ژنتیک و بهنژادی گیاهی (ژنتیک مولکولی) وعضو جهادگر مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در بخش نوشتار با موضوع “بررسی شرایط زیست محیطی دریای خزر و ارائه راهکارهای آن” مقام دوم این مسابقات را کسب کرد.

در بخشی از موضوع منتخب نوشتار آمده است: دریای خزر با نظام محیط ‎زیست استثنایی، آبزیان و جانداران گوناگونی را در خود جای داده، ولی آنچه موجب اهمیت این دریا شد، منابع انرژی (نفت و گاز) آن است، که مسأله چگونگی بهره‌برداری از منابع انرژی ارتباط نزدیکی با خطوط انتقال آن از این منطقه پیدا کرده است. مسأله مهمی که می‌‎تواند حتی امنیت کشورهای ساحلی خزر را تهدید کند، شرایط زیست‌محیطی دریای خزر است.

همچنین توسعه زیرساخت‎های فیزیکی شهری و دگرگونی خط ساحلی، بهره‎برداری نامناسب از منابع شیلات، فعالیت‎های کشاورزی با استفاده از آفت‎کش‎‌ها، کود و سایر مواد شیمیایی کشاورزی سبب بروز مشکلات زیست‎محیطی در سواحل خزر شده است. این آلودگی به ‎دلیل ورود فاضلاب و پساب‎های کشاورزی است. نبود مدیریت پساب‎های مراکز صنعتی سبب‎ شده سالانه هزاران لیتر فاضلاب وارد دریای خزر شود. آلودگی دریای خزر ناشی از ورود آلاینده‎های با منشأ خشکی است؛

همکاری‌های ساحلی با هدف کاهش مشکلات موجود در این دریاچه می‌‎تواند یکی از راهبردهای مناسب برای کاهش مشکلات زیست محیطی دریای خزر باشد.

گفتنی است نمایشگاه آثار منتخب، همزمان با برگزاری اجلاس بیست و پنجم اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر در دانشگاه دولتی داغستان (شهر ماخاچکالای داغستان روسیه) برگزار شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل