آزمایشگاه‌های دانشگاه‎ها سوبسید می گیرند

رضا اسدی فرد در گفتگو با مهر در خصوص ارائه سوبسید به دانشگاهها اظهار داشت: شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری به دانشگاه‌هایی که آزمایشگاه‌هایشان عضو شبکه شوند، سوبسیدهایی برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه سوبسید برای خرید تجهیزات خارجی که نمونه ساخت ایران آن وجود ندارد به این دانشگاهها ارائه می شود، افزود: البته این حمایت‌ها براساس ارزیابی سالانه آزمایشگاه‌های عضو انجام می‌شود و به فعال‌ترین آزمایشگاهها در شبکه کمک می‌کنیم که هر سال  یک دستگاه را با حمایت شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی خریداری کنند.

اسدی فرد عنوان کرد: اما برای خرید تجهیزات داخلی توسط دانشگاهها، با توجه به اینکه معاونت علمی به همه دانشگاه‌ها در قالب نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران هر سال یارانه‌ای تا سقف ۵۰ درصد اعطا می‌کند، شبکه آزمایشگاهی به مراکز عضو خود ۱۰ درصد حمایت بیشتر می‌دهد تا بتوانند آزمایشگاه‌های خود را تجهیز کنند.

به گفته مدیر شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا کنون ۱۵ مرکز عضو شبکه برای خرید تجهیزات خارجی مورد حمایت قرار گرفته‌اند. این تجهیزات در صورتی مورد حمایت قرار می‌گیرند که نمونه ساخت ایران آنها موجود نباشد.

وی خاطر نشان کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های فعال در حوزه فناوری‌های راهبردی کشور است که تقویت و توسعه زیرساخت‌های خدمات مطلوب آزمایشگاهی را در این حوزه بر عهده دارد.

وی با اشاره به اهداف شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی گفت: «بهبود کیفی و افزایش کمی خدمات آزمایشگاهی در حوزه‌های فناوری راهبردی»، « تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی»، «جمع آوری اطلاعات جامع در مورد تعداد و نوع تجهیزات آزمایشگاهی و پراکندگی آن در سطح کشور با هدف نیازسنجی صحیح برای توسعه توان آزمایشگاهی کشور»، « ارتقا دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها از طریق آموزش و به اشتراک‌گذاری تجارب»، « استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارائه خدمات با نتایج قابل اعتماد»، «کمک به تکمیل توانمندی‌های آزمایشگاهی مراکز عضو در راستای نیازهای کشور» از اهداف این شبکه به شمار می روند.