روشی برای حل مشکل «نارساخوانی» دانش‌آموزان

نارساخوانی، اختلالی شایع در میان دانش‌آموزان است که منجر به مشکلات گسترده‌ای در زمینه عملکرد تحصیلی می‌شود. به منظور تعیین تأثیر تقویت توجه بر حافظه‌کاری و مؤلفه‌های خواندن در دانش‌آموزانی که دارای مشکل فوق هستند، محققینی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران مطالعه ای را انجام داده اند که نتایج آن اخیرا در «مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران» منتشر گردیده است.

در این پژوهش که از نوع شبه آزمایشی بوده، نمونه مورد بررسی شامل 8 دانش‌آموز نارساخوان ساکن شهرستان کرج بود که در سال تحصیلی 91-90 به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه کرده بودند.

نارساخوانی، اختلالی شایع در میان دانش‌آموزان است که منجر به مشکلات گسترده‌ای در زمینه عملکرد تحصیلی می‌شود.

برای انجام این مطالعه، افراد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و تقویت عملکردهای توجهی به مدت 15 جلسه با استفاده از برنامه توانبخشی شناختی بر روی افراد گروه آزمایش انجام شد.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که آزمودنی‌های گروه آزمایش در نمرات حافظه‌کاری و مؤلفه‌های خواندن تغییر و بهبود نشان دادند.

بر اساس نتایج به دست آمده، محققین اظهار داشته اند که تقویت توجه در بهبود دانش‌آموزان نارساخوان تأثیر دارد. این پژوهشگران طبق این نتایج پیشنهاد داده اند که به‌کارگیری ابزارهای توانبخشی شناختی در قالب برنامه‌های رایانه‌ای می‌تواند ابزاری اثربخش برای تقویت دانش‌آموزان نارساخوان باشد.

 

منبع: رادفر، ف. و همکاران. 1395. تأثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظه‌کاری و مؤلفه های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان: یک مطالعه تک موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26(142): 212-194.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا