نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص سلولهای سرطانی مغز با تزریق رنگی ویژه

جراحی مغز فرآیندی پیچیده است. پیش از آنکه جراحان کار خود را برای خارج ساختن تومور از بدن بیمار آغاز کنند، اندازه و محل دقیق تومور را شناسایی می کنند. اما به محض رسیدن به محل تومور کار اصلی تازه آغاز می شود و آن زمانی است که باید به انگشتان و چشمانشان اعتماد کنند تا سلول های سرطانی را از سلولهای سالم مغز تشخیص دهند.

این کار سخت و پیچیده به لطف رنگ ویژه جدیدی که اخیرا ساخته شده ساده تر از هر زمان دیگری انجام می شود. این رنگ با تزریق به سیستم خون رسانی بیمار، توده های سرطانی را تبدیل به بافتی درخشان می کند.

محققانی که در لس آنجلس این فناوری نوین پزشکی را ابداع کرده اند از موفقیت آزمایشات صورت گرفته بر روی موش ها و سگ های آزمایشگاهی خبر داده و حالا در نظر دارند تا آن را بر روی بیماران انسانی آزمایش کنند.

این رنگ خاص از دو ماده شیمیایی ساخته شده است. ماده نخستین "کلروتوکسین" نام دارد که نوعی پروتئین به دست آمده از سم عقرب است. این ماده دریافت کننده کلر را در سطح سلول های تومور سرطانی هدف قرار می دهد. این پروتئین ماده شیمیای غیرسمی دوم را حمل می کند که موجب درخشش سلولهای سرطانی در زمان مجاورت با نور مادون قرمز می شود.

آزمایشاتی که تاکنون در خصوص این تکنیک جدید انجام شده رضایت بخش بوده و به نظر می رسد فاز انسانی این آزمایشات به زودی آغاز شود.

منبع
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل