آیا آکنه درمان پذیر است؟

به گزارش کلیک، محققین سرانجام دریافتند که چرا باکتری ها در برخی باعث ایجاد آکنه می شود و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد.

نزدیک به ۸۰ درصد مردم کابوس آکنه را تجربه کرده یا خواهند کرد. اما دانشمندان هنوز نمی داند که چه چیز باعث ایجاد آکنه می شود و از همه مهم تر راه درمان آن چیست.اما طی تحقیقاتی جدید دانشمندان، سرانجام  دریافتند که چرا باکتری های پوستی، در بعضی افراد ایجاد التهاب می کند و در بعضی دیگر نه. این کشف تقریبا تا دو سال دیگر به درمان قطعی آکنه کمک خواهد کرد.

در حال حاضر، پزشکان برای درمان آکنه های شدید از آنتی بیوتیک ها، قرص های تنظیم کننده هورمونی (مانند قرص های جلوگیری)، ایزورتینیون ها که با نام اوکتان معروف است، استفاده می کنند.

تمامی این درمان ها اثرات جانبی هم دارند که گاهی از خود درمان هم شدید تر می باشد. بیشتر این دارو ها برای درمان های بلند مدت مناسب نیستند و یا اصلا تاثیری ندارند.سال های متمادی است که انواع درمان ها برای آکنه انجام گرفته است؛ بنابراین این روش جدید در این شرایط می تواند موثر باشد.

این تحقیق بر این موضوع متمرکز شده است که بیشتر قسمت های پوست ما تمام مدت پوشیده از باکتری ها هستند که به نوعی در مقابل هجوم جرم های مختلف از پوست ما محافظت می کنند.

اما به رغم پوشش ثابت باکتری ها بر روی پوست، بعضی افراد هیچ وقت جوش نمی زنند و بعضی دیگر، هر چه قدر هم که تلاش کنند باز هم جوش در می آورند.به گفته ریچارد گالو سرپرست تیم تحقیقی: “معمای پیچیده ای است که چرا ما این باکتری ها را در پوست خود داریم. معمولا پوست ما با این باکتری ها دوست است اما یکباره این دوستی از بین می رود و ما در معرض این عفونت ها قرار می گیریم”.

و حال برای اولین بار، به گمان این تیم تحقیقی، علت این تفاوت حیاتی مشخص شده است.

گالو و همکارانش نشان دادند که باکتری های بی ضرر که روی پوست ما زندگی می کنند، زمانی شروع به ایجاد التهاب و جوش می کنند که فکر می کنند در یک محیط بدون هوا و پر از چربی مانند فولیکول های مویی، گرفتار شده اند.اما فولیکول های مویی در همه افراد یکسان خلق نشده به همین علت است که خیلی ها دچار آکنه نمی شوند. بعضی از افراد ممکن است فولیکول هایی داشته باشند که نسبت به بقیه، بیشتر در پوست تحت فشار بوده است.

این تحقیق نه تنها علل اساسی آکنه را توضیح می دهد، بلکه راهی جدید در انواع التهاب باکتری ها نشان می دهد که به محققین کمک می کند تا انواع عفونت ها را شناسایی کنند.

محققان مشخصا به نوع خاصی از باکتری ها توجه نشان دادند که تحت عنوان ه شناخته و باعث ایجاد جوش آکنه می شوند.بیشتر ما همیشه “آکنه پی” در پوست خود داریم اما همیشه این آکنه ها منجر به جوش نمی شوند. بنابراین این تیم تحقیقی در مورد باکتری هایی روی پوست موش ها تحقیق کردند تا بفهمند قضیه از چه قرار است.

به گفته آن ها، زمانی که باکتری ها در یک محیط بدون هوا در کنار مو ها و سلول های پوست، گیر می افتند؛ آکنه پی ها، سرم ها را تبدیل به اسید های چربی می کنند که التهاباتی را در پوست ایجاد می کنند. معمولا این التهابات توسط آنزیمی به نام هیستون خاموش می شود، اما اسید های چرب، توسط باکتری ها تولید می شوند و هیچ ترمزی ندارد که باعث می شود التهابات، بدون هیچ گونه کنترلی ادامه پیدا کند. سپس باعث ایجاد قرمزی و جوش های خارشی در پوست می شود.

تاکنون این آزمایشات تنها بر روی موش ها انجام گرفته است، اما از الان به بعد، این تیم تحقیقی به دنبال پیاده سازی نتایج آزمایشات خود بر روی انسان ها می باشد. محققین، امیدوار هستند همان التهاباتی که در موش ها ایجاد شد، در انسان ها هم ایجاد شود.

بنابر گفته کارشناس باکتری های پوستی “این تحقیق برای اولین بار نشان می دهد که چگونه اسید های چرب ناشی از آکنه پی ها، برای تحریک التهابات، بر پوست تاثیر می گذارد”.

به گفته همین کارشناس، طبق یافته های جدید می توان فهمید که چرا نوجوان ها بیشتر درگیر آکنه می شوند. زیرا در طی دوران بلوغ، هورمون های جنسی، چربی بیش از حدی تولید می کنند که به آکنه پی ها سوخت بیشتری می رساند.خبر بد این است که شست و شوی صورت چاره کار نیست؛ چرا که بنا بر گفته های این تیم، باکتری ها در کنار هم تجمع می کنند تا ساختاری را ایجاد کنند که به آن بیوفیلم می گویند که رد آن ها روی پوست باقی می ماند.

تا زمانی که این نوع باکتری باعث ایجاد التهاب روی پوست نشود، آکنه پی ها برای سلامت پوست مفید هستند. به همین دلیل است که درمان آکنه با آنتی بیوتیک ها در این موقعیت جواب گو نیست و گاهی هم اوضاع را بد تر می کند.

حال که این تیم تحقیقی موفق به کشف ریشه این التهابات شد، دانشمندان مطمئن هستند که می توانند درمانی موثر برای آکنه پیدا کنند.

به گفته گالو “ما می تواتیم اسید های چرب و تاثیر آن روی پوست را مهار کنیم و یا از ایجاد آن جلوگیری کنیم. حال در تلاش هستیم تا ببینیم چگونه می توان این کار را انجام داد. اگر موفق شویم می توانیم دارو هایی را تجویز کنیم که بین ۲ تا ۵ سال به درمان قطعی آکنه منجر شود”.

حال محققین در تلاش هستند تا دریابند چه چیزی باعث می شود بعضی از افراد نسبت به آکنه مستعد تر باشند. علاوه بر داشتن فولیکول در زیر پوست، به صورت ژنتیکی، پوست آن ها مستعد التهابات است که ناشی از اسید های چرب آکنه پی می باشد.

گالو می گوید: “شاید باکتری ها در افرادی که آکنه دارند نسبت به بقیه، بیش از اندازه اسید های چرب تولید می کند. به نظر من تمامی این ها هر کدام به تنهایی مهم است”.

 زمانی که محققان از این موضوع سر در بیاورند، نه تنها می توانند در درمان آکنه موفق شوند بلکه می توانند از بروز آن نیز جلوگیری کنند؛ که این خود برای کسانی که به دلیل آکنه دچار اعتماد به نفس پایینی هستند، کمک بزرگی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا