تکنیک جدید تصویر برداری از مغز در مقیاسهای متعدد

 به گزارش زیست فناور؛ این تکنیک که با نام Magnified Analysis of Proteome یا MAP شناخته میشود، به دانشمندان در بررسی نمودار اتصال و ارتباط سلولهای عصبی در مغز انسان کمک میکند. این تکنیک مبتنی بر یک روش انتقال بافت به نام clarity است که مولکولها و سلولهای داخل مغز را کاملا حفظ کرده و شفاف میسازد و به این ترتیب عکسبرداری سه بعدی از مولکولهای داخل سلول را ممکن میکند.

 محققان روشی توسعه دادند که به طور برگشت پذیر نمونه های بافتی را گسترش داده و تقریبا همه پروتئینهای داخل سلول را حفظ میکند. این روش متکی بر آغشته کردن بافت مغز با پلیمرهای آکریل آمید است که میتواند یک ژل متراکم را شکل دهد. در این مورد از ژلی ده برابر غلیظ تر از روش clarity استفاده شد که به نمونه ثبات بیشتری میدهد. این ثبات اجازه میدهد تا محققان پروتئینهای نمونه را به راحتی و بدون از بین بردن تمامیت ساختاری نمونه بافت دناتوره و جداسازی کنند.

 قبل از دناتوره کردن پروتئین، آن را به ژل فرمالدهید متصل میکنند. سپس ژل نمونه بافت به چهار یا پنج برابر اندازه اصلی آن گسترش می یابد و دقتی معادل ۵۰ نانومتر فراهم می آورد که بسیار بیشتر از دقت میکروسکوپ های نوری (۲۰۰ نانومتر) میباشد.

 این تکنیک قابل برگشت است و میتوان آن را چندین بار انجام داد. همچنین بعد از آن از نشانگرهای مولکولی، نظیر آنتی بادیهای نشاندار با فلوئورسنت، برای بررسی پراکندگی بیومولکول مورد نظر در بافت استفاده کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا