نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از برگهای پاییزی در صنایع

به گزارش زیست فناور، مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند درحال توسعه  فناوریهای فرآوری برگ است که میتواند در صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه و لباس و خوراک مورد استفاده قرار بگیرد

برگهای پاییزی معمولا روی زمین رها شده باقی مانده و کمپوست میگردند و یا در محلهای دفن زباله سوخته شده و موجب افزایش دی اکسیدکربن میشوند. برگهای پاییزی رنگ خود را از کاروتنوئید و آنتوسیانین میگیرند. این رنگدانه ها دارای تاثیرات مثبت بر سلامتی نیز هستند و میتوانند به عنوان مواد افزودنی بیولوژیکی فعال مورد استفاده قرار بگیرند. با این حساب نیاز روزافزونی برای رنگدانه های طبیعی در صنایع مختلف جهان دیده میشود. علاوه بر رنگدانه ها، این برگها حاوی اجزاء اقتصادی بسیاری اعم از فنل، لیگنین، کربوهیدراتها و پروتئین هستند.

در پروژه VTT برگهای موجود در باغچه ها و پارک ها جمع آوری شده، خشک و پودر میگردند و ترکیبات نامبرده از آنها استخراج میشود. ترکیب شیمیایی برگ تا حد زیادی بین گونه های درختان مختلف متفاوت است. ارزش افزوده تنها با فرآوری برگهای پاییزی درخت معینی قابل دستیابی است.

 زیست توده باقیمانده پس از استخراج مواد، غنی از مواد مغذی بوده و جهت تقویت خاک در باغچه های خانگی مناسب است. همچنین با فرآوری بیشتر این زیست توده میتوان به ترکیباتی دست یافت که از رشد میکروبهای مضر جلوگیری میکند. در نتیجه این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوان دارد.

اجزای موجود در برگهای پاییزی میتوانند به منظور رنگ آمیزی مواد غذایی، مواد نگهدارنده و مکملهای تغذیه ای استفاده شوند. همچنین، این رنگها را می توان برای بهبود خواص غذایی از سلول های گیاهی خوراکی در حال توسعه در VTT استفاده کرد.

به وسیله استفاده از روشهای بیوتکنیکال برای تغییر و بهبود دادن رنگدانه ها، میتوان ترکیبات فعال زیستی جهت استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی تولید کرد. درضمن، کربوهیدرات مواد باقیمانده از استخراج نیز میتواند منبع غنی پروتئین جهت تغذیه دام و مکمل پروتئین برای مردم تولید کند. همچنین، زیست توده باقی مانده ی غنی از مواد مغذی، می تواند کاربردهایی بومی، به عنوان مثال در رشد قارچ، داشته باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل