آروماتیک های فرّار، راهکاری نوین برای مبارزه با آفات

به گزارش زیست فناور، لارو این زنبورها، انگل لارو پروانه سانان است و آن ها را از بین می برد. به این وسیله، گیاه ذرت با انتشار این بخارها -که از جنس ترپن ها (terpene)  هستند- با آفات خود مبارزه می کند.اما مسئله این جاست که تمام واریته های ذرت، این ترپن ها را با ترکیبات و میزان یکسان منتشر نمی کنند. به همین دلیل بعضی واریته ها از بعضی دیگر به آفات مقاوم تر هستند.

مطالعه اخیر در موسسه تحقیقاتی Boyce Thompson، با بررسی ۲۶ واریته Zea Mays ذرت، QTL های مربوط به مسیرهای بیوسنتز این ترکیبات را مشخص کرده است. هموترپن های DMNT و TMTT مهم ترین ترکیباتی بوده اند که ژن های مسیرهای بیوسنتز آن ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک چندشکلی تک نوکلئوتیدی ( SNP) در پروموتور ژن ترپن سینتاز (TPS2) شناسایی شده است. همچنین مشاهده شده که  مسیر بیوسنتز DMNT در ذرت تفاوت قابل توجهی با مسیر بیوسنتز همین ماده در آرابیدوپسیس دارد.

اصلاح واریته های با مقاومت کمتر با کمک QTL های کشف شده در این مطالعه، نوید تولید ارقامی با مقاومت بیشتر نسبت به لاروهای پرونه سانان را می دهد. با شناخت این QTLها، قدم بعدی، شناخت و دستکاری فرایندهای تنظیمی تولید ترپن ها در گیاه ذرت، با هدف تولید ارقامی با مقاومت بیشتر نسبت به ارقام موجود است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا