ارتباط بین بیماری آندومتریوز و افزایش میزان ناباروری زنان

دکتر آمنه‌ سادات حقگو اظهار کرد: آندومتریوز اختلالی است که طی آن بافت داخل حفره رحم در جایی خارج از رحم قرار می‌گیرد و بر اساس مکان قرارگیری، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه این بیماری جنبه ژنتیکی دارد، افزود: اگر یکی از بستگان درجه اول فرد به این بیماری دچار شده باشد، خطر آندومتریوز 7 برابر افزایش می‌یابد، ولی عوامل دیگری نیز به غیر از ژنتیک، در فعال شدن و بروز بیماری دخالت دارند.
حقگو با بیان اینکه هرچه سن اولین بارداری کمتر و سن یائسگی پائین تر باشد، احتمال بروز این بیماری کاهش می‌یابد، تاکید کرد: یکی از مهمترین علل شیوع بالای آندومتریوز بالا رفتن سن ازدواج و بارداری است؛ بارداری، بیماری را برای مدتی خاموش می‌کند و درمان‌های طبی این بیماری نیز بر​ همین اساس است.
مسئول روابط بین الملل دومین کنگره بین المللی روش های کم تهاجمی زنان و سیزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی گفت: با توجه به اینکه بافت آندومتر می‌تواند در هر نقطه‌ای از حفره لگن و خارج از رحم نفوذ و رشد کند، بر اساس مکان قرارگیری، شرایط و علائم متفاوتی را نیز ایجاد خواهد کرد.
حقگو​ یادآور شد: با اینکه آندومتریوز نشانه‌های متفاوتی مانند علائم رحمی، گوارشی یا ادراری ایجاد می کند، درد زمان قاعدگی، درد‌های مزمن لگنی و کاهش باروری از جمله شایعترین علائم این بیماری است.
وی گفت: درد برخی بیماران مبتلا به آندومتریوز خفیف است و گروهی نیز از درد شدید لگنی که گاهی با تیرکشیدن به پاها یا مجاری ادراری همراه است، شکایت می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید​ شدت درد معمولا ارتباطی با شدت بیماری ندارد، به این معنی که ممکن است فردی آندومتریوز شدیدی داشته باشد، اما به دلیل اینکه نزدیک به اعصاب نبوده، درد آزار دهنده‌ای را حس نکند یا در مقابل، فردی که آندومتریوز خفیفی دارد، می‌تواند درد شدیدی را تجربه ‌کند.
حقگو در ارتباط با عوارض آندومتریوز بر وضعیت باروری، افزود: اگر آندومتریوز از نوع شدید یا متوسط همراه با گرفتاری لوله‌ها و تخمدان‌ها باشد، می‌تواند موجب ناباروری یا کاهش باروری شود. البته نباید تصور کنید همه افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار ناباروری خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه ممکن است علائم آندومتریوز به صورت مشکلات گوارشی بروز کند، گفت: گاهی علائم این بیماری به صورت مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر نمایان می‌شود و ممکن است با درد، تهوع و استفراغ، درد هنگام اجابت مزاج و تغییر عادات دفع همراه باشد و حتی در موارد شدیدتر ممکن است به انسداد روده منجر شود؛ به همین دلیل بسیاری از بیماران مبتلا به آندومتریوز بارها به کلینیک‌های گوارشی مراجعه می‌کنند.
دومین کنگره بین المللی جراحی های کم تهاجمی و سیزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران از ٣٠ دی ماه تا سوم بهمن ماه در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا