حل مساله صندلیهای خالی در گرو رعایت استانداردهای ظرفیت دانشگاهها
وی خاطرنشان کرد: اگر استانداردها را برای ظرفیت دانشگاهها رعایت کنیم، مسئله صندلیهای خالی حل خواهد شد. نکته بعدی نیز برای رفع صندلیهای خالی این است که رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل شکل گیرد و اگر متناسب با نیاز بازار پذیرش دانشجو داشته باشیم این موضوع حل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه نشست معاونان آموزشی منطقه 9 در دانشگاه نیشابور، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نیشابور پایتخت فرهنگی منطقه است، اما بخش آموزش عالی این خطه متناسب با شئونات شخصیتهای برجسته آن رشد نکرده و بخشی از این عدم رشد متوازن و متناسب مربوط به مسئولان آموزش عالی است، اما بخش مهمتر آن به مدیریت منطقه برمیگردد.
وی ادامه داد: باید جوشش از درون باشد چرا باید شهرهای اطراف با پیشینه مشابه رشد کردهباشند اما هنوز در دانشگاه نیشابور که عالمخیز و هنرپرور است آنطور که من اعتقاد دارم، پایگاه علمی خودش را نداشته باشد.
شریعتی اظهار کرد: در منطقه 9، تعداد قابل توجهی مراکز دانشگاهی وجود دارد و از ویژگیهای مهم این منطقه وجود چندین دانشگاه مطرح، مهم، بزرگ و سابقهدار است که در این میان، وجود مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی بسیار معتبر نیز از ویژگیهای دیگر این منطقه است.
معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: 11درصد جمعیت دانشجویی کل کشور و همچنین 10درصد هیات علمی کل کشور به منطقه 9 اختصاص دارد.
توجه به مناطق محروم، رویکرد جدی وزارت علوم است
وی با بیان اینکه یکی از سیاستها و رویکردهای جدی توجه به مناطق محروم است، گفت: موضوع دیگر این است که هرم هیات علمی در منطقه 9 نیاز به اصلاح و ترمیم دارد، به این معنا که در مجموع نزدیک به 40درصد اعضای هیات علمی منطقه 9 را مربیان تشکیل میدهند و این رقم بالاست و باید اصلاح شود، البته این موضوع شامل دانشگاههای مطرح نمیشود.
شریعتی با اشاره به اینکه به لحاظ هیات علمی در کل کشور، منطقه 9 در رتبه سوم و به لحاظ دانشجویی منطقه 9 در رتبه دوم قرار دارد، عنوان کرد: تقریبا 18درصد جمعیت دانشجویی منطقه 9 در دانشگاههای روزانه درس میخوانند و بقیه در سایر زیر نظامها توزیع میشوند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به سیاستهای کلی این وزارتخانه نیز عنوان کرد: یک سری از محورهای کاری برای وزارت علوم تعیین شده که نخست بحث کیفیت، سلامت و اخلاق حرفهای است که در این رابطه، گامهایی برداشته شده و کنترل کیفی بخشی از آن، به ساز و کار اجرایی کنترل عملکرد موسسات برمیگردد.
شریعتی با بیان این که سطحبندی موسسات انجام شده است و موسسات به پنج سطح تقسیم شدهاند، افزود: سطحبندی و همچنین بحث کیفیت دانشگاه آزاد نیز در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: بخش دیگر، بحث ماموریتگرایی است و تلاش ما این است که دانشگاهها روی ریل خود قرار گیرند به این معنا که اگر دانشگاهی ماموریتش تخصصی است به عرصه غیر تخصصی وارد نشود، یا اگر دانشگاهی تنها باید به پوشش علوم انسانی بپردازد، دلیلی ندارد مجوز ایجاد رشتههای علوم مهندسی را از ما بگیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم همچنین درباره ظرفیتهای خالی اظهار کرد: تعریفی که در عرف در این رابطه مطرح میشود، صحیح نیست، ما ظرفیتهای غیر استاندارد به دانشگاهها تحمیل کردیم و حالا که میخواهیم استانداردها را حفظ کنیم، ظرفیتهای مازاد را تحت عنوان جای خالی تلقی میکنیم.
وی در ارتباط با دانشجویان سنواتی نیز تصریح کرد: در آییننامه مربوطه آمده بود که موضوع سنوات مفاد آییننامه میتواند مصوب شود، بعضی دانشگاهها هم مصوب کردند اما گفته بودیم به شرطی میتواند مصوب گردد که موجب اختلال در برنامه آموزشی دانشجو نشود. در برخی موارد، این اتفاق افتادهبود و از آنجا که تفسیر آییننامه هم به عهده بنده بود، به دانشگاهها ابلاغ کردیم که دیگر مصوب نشود و مسئله حل شد.
شریعتی درخصوص وضعیت هیات علمی دانشگاه نیشابور نیز با بیان اینکه وضعیت چندان مطلوب نیست و هم ما باید کمک کنیم و هم مسئولان در اینجا باید از هیچگونه تلاشی دریغ نکنند، اظهار کرد: نیشابور جایی نیست که سطح دانشگاهش این طور باشد و حتما در این زمینه کمک و حمایتهایی صورت میگیرد و مهمتر از کمک ما پیگیری مسئولان، مردم و منطقه است؛ اگر عزمی جدی، ملی و منطقهای برای توسعه کیفی یک مرکز دانشگاهی وجود داشته باشد، بهطور حتم افق روشنی خواهد داشت، چرا که رشد یک مرکز علمی در گرو هم افزایی همه دست اندرکاران است.
No tags for this post.