نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

25 درصد مبتلایان به دیابت در ایران دچار کم بینایی هستند

دکتر مهدی مدرس زاده اظهار کرد: مهمترین قسمت چشم که از آن می توان به عنوان «مغز» چشم نام برد، شبکیه است؛ زیرا تصاویر از طریق عصب بینایی به مغز فرستاده می شوند و اگر شبکیه آسیب ببیند، بینایی افراد با مشکل مواجه می شود.

دکتر مهدی مدرس زاده از دیابت به عنوان مهمترین علت بروز کم بینایی و نابینایی نام برد و افزود: با توجه به سرعت بالای سوخت و ساز در شبکیه، بیماری های عروقی بیشتر روی این قسمت چشم تاثیر می گذارد.
وی با اشاره به اینکه اختلال در بینایی بین سن 20 تا 64 سالگی رخ می دهد، گفت: شایعترین علت کم بینایی در این سن، دیابت است.
فوق تخصص شبکیه با تاکید بر اینکه دیابت قابل پیشگیری و کنترل است، تصریح کرد: افراد دیابتی با انجام فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسب، علاوه بر اینکه دیابت خود را کنترل می کنند، می توانند از بروز اختلال در بینایی چشم خود جلوگیری کنند.
مدرس زاده به وضعیت معالجه این دسته از افراد اشاره کرد و افزود: قند خون بالا باعث می شود مویرگ های شبکیه آسیب دیده و در نتیجه «ورم شبکیه» رخ دهد که باعث کم شدن قدرت بینایی فرد می شود.
وی گفت: در این وضعیت می توان با استفاده از اشعه لیزر و تزریق داروی چشمی، اختلال بینایی را کنترل و درمان کرد.
مدرس زاده افزود: تشدید آثار دیابت در شبکیه منجر به بسته شدن مویرگ های چشم می شود و در نتیجه خون به شبکیه نمی رسد که در نتیجه آن عروق غیرعادی در شبکیه ظاهر می شود و این عروق نابجا بافت های غیرعادی ایجاد می کنند که شبکیه را تحت کشش قرار داده و از جای خود جدا می کنند. در این صورت، درمان باید با عمل جراحی صورت گیرد که البته بینایی فرد کامل نخواهد بود.
به گفته مدرس زاده، انجام کارهای درمانی روی چشم افراد مبتلا به دیابت، منوط به کنترل قندخون، چربی و فشارخون خواهد بود. بیست و ششمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران در روزهای 22 تا 25 آذر ماه جاری در سالن همایش های رازی برگزار می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل