نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف نوع خاصی از گیرنده طعم که نور را حس می کند

این گیرنده نوری جدید تنها در حیوانات یافت می شود و در دریافت نور  ۵۰ برابر کارآمد تر از گیرنده نوری چشمان انسان است.  نکته جالب اینجاست که این گیرنده در واقع یک گیرنده مزه است، و مولکول ها در آن قادرند نور را به نحوی تشخیص دهند که هرگز تصور نمی شد امکان پذیر باشد.

این گیرنده جدید با نام  LITE-1 در مجموعه ای از کرم های گرد میلی‌متری نماتد کشف شده است. محقق سرپرست، شان سو از دانشگاه میشیگان می‌گوید ” LITE-1 در واقع از خانواده گیرنده های طعم پروتئینی است که اولین بار در  حشرات کشف شد. البته این ها مانند گیرنده های طعم در پستانداران نیستند.”

در سال ۲۰۰۸ آزمایشگاه سو نشان داد که نماتدها قادرند تلالو نور دور شوند، حتی با وجود اینکه چشم ندارند. اکنون متوجه شده اند که این توانایی به LITE-1 بر می‌گردد. اما هیچ‌کس مطمئن نبود که این کار امکان پذیر باشد. اکنون تیم سو مطالعاتی انجام داده است تا بفهمد این موجود چگونه نور را حس می کند. نتایج نشان دادند که این پروتئین به طور باور نکردنی در جذب نور کارآمد است و به نحو کاملا جدید این کار را انجام می دهد.

تاکنون محققین صرفا می‌دانستند دو نوع فوتو رسپتور در دنیای حیوانات وجود دارد: سیتوکروم و اپسین. نوع فوتو رسپتوری که در چشمان انسان وجود دارد یک اپسین با نام رودوپسین است.

این گیرنده ها معمولا دو جز دارند: پروتئین پایه که برای ما رودوپسین است و کرومفور جاذب نور. در انسان ویتامین A نقش مهمی بازی می کند.نحوه کار آن در بدن ما این‌طور است که ویتامین آ نور را جذب کرده و طیف وسیعی از مواد شیمیایی آزاد می کند. این مواد شیمیایی توسط رودوسپین حس شده و نور را دریافت می کنند.

اما  LITE-1 کاملا متفاوت است. این گیرنده هردو نقش را خودش ایفا کرده و نور را مستقیما جذب می کند. سو می گوید “LITE-1 یک امر غیرعادی است که شدیدا در جذب UV-A و UV-B نور موثر است و۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از دو نوع دیگر کشف شده در حیوانات کارایی دارد.”

به گزارش کلیک،محققین معتقدند این کشف می تواند بسیار مفید باشد. برای مثال ساخت یک کرم ضد آفتاب اشعه مضر خورشید را مستقیما جذب کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل