نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطب شمال 20 درجه گرمتر از حد متوسط دما شده است

 قطب شمال اکنون در شب قطبی به سر می برد که در آن خورشید به ندرت طلوع می کند.در شب های قطبی معمولا هوا واقعا سرد است و صفحات وسیع و ضخیم یخ تشکیل می شوند.اما امسال دمای هوا بسیار گرمتر از معمول است، به طوری که ایستگاه های هواشناسی اطراف قطب شمال بیشترین اختلاف دما با سال های قبل را حتی در بخش هایی از روسیه که در قطب شمال واقع شده است، ثبت کردند و دمای هوا تا هفت درجه سانتیگراد گرم تر شده است.

گرچه یخ دریا بعد از اینکه در ماه سپتامبر به کمترین میزان سالانه خود رسید، دوباره در حال تشکیل شدن است اما این روند بسیار کندتر از معمول است. در حقیقت گستردگی فعلی پوشش یخی حتی از سال 2012 که کمترین میزان پوشش یخی ثبت شده را داشت، کمتر است.
این دومین سال است که دمای هوا در نزدیکی قطب شمال به طور غیر معمولی بالا رفته است.
در پایان سال 2015 نیز دمای قطب تقریبا به نقطه ذوب نزدیک شد و علت آن بروز یک طوفان عظیم بود که هوای گرم را به این منطقه وارد می کرد.
به گفته ریچارد جیمز کارشناس هواشناسی، بررسی 19 ایستگاه هواشناسی حوالی اقیانوس منجمد شمالی در چند ماه گذشته نشان داده است که این منطقه از ماه اکتبر آماج هوای گرم قرار دارد.
تاکنون کمترین دمای بالای روزانه در این فصل منفی 5.6 درجه سانتیگراد بوده که نشان دهنده نبود قابل توجه هوای سرد است.
 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس آلرت،هنوز تبعات احتمالی این الگوی بی سابقه آب و هوایی بر حیات وحش محلی مانند خرس های قطبی مشخص نیست. خرس های قطبی در این فصل برای شکار روی یخ دریا به قطب می آیند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل