حقوقدانان از ژنتیک حمایت کنند

سیدمحمد اکرمی در حاشیه چهارمین کنگره بین‌المللی حقوق ژنتیک که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، در گفتگو با ایسنا با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های موضوعات بین رشته‌ای، اظهار کرد: علم ژنتیک پزشکی با سرعت زیاد در حال گسترش است و اگر اساتید مربوط به دو رشته حقوق و ژنتیک با یکدیگر هماهنگ نباشند احتمال اینکه هر کدام از مسیر درست خود منحرف شوند بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه ژنتیک پزشکی با سلامت انسان‌ها ارتباط اجتناب‌ناپذیری دارد، گفت: دستاوردهای علم ژنتیک به دلیل تأثیرات مختلفی که بر فرد، خانواده‌ و جامعه دارد مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در ادامه افزود: بسیاری از کشورها تا قبل از اینکه وارد رشته تخصصی خاصی بشوند،‌ مسائل حقوقی،‌ اخلاقی،‌ علمی و مذهبی مربوط به آن رشته را حل و فصل و پیش می‌برند.

اکرمی با اشاره به ضرورت توجه به مباحث حقوقی ژنتیک توسط حقوقدانان، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا دپارتمان‌های حقوق ایجاد شده در کنار آزمایشگاه‌های ژنتیک در حال فعالیت هستند و این اقدامی ارزشمند در این حوزه است.

وی بحث و گفتگوی مشترک بین اساتید رشته‌های حقوق، اخلاق و الهیات را از جمله راهکارهای توسعه بیش از پیش علم ژنتیک در ابعاد مختلف دانست و بیان کرد: استفاده از اساتید حقوق و ژنتیک به صورت همزمان یکی از ضرورت‌های آموزش و تبیین راهکاری ترویج فرهنگ ژنتیک در دانشگاه‌ها است.

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حجم علم ژنتیک هر پنج سال، دو برابر می‌شود، اظهار کرد: گسترش و سرعت تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و دستگاه‌های در اختیار حجم اطلاعات این حوزه را روز به روز افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول بحث‌های کمک باروری، ژنتیک سرطان، دوپینگ ژنتیکی و بحث مواد غذایی تراریخته را از جمله دغدغه‌های حوزه ژنتیک پزشکی عنوان کرد و ادامه داد: ایران اسلامی در مسائل حقوقی و اخلاقی مرتبط با رشته‌های مختلف پزشکی توفیقات مطلوبی داشته است.

اکرمی تعیین حمایت‌های حقوقی را از دیگر ضرورت‌های حوزه ژنتیک دانست و بیان کرد: اگر در مباحث حقوقی علم ژنتیک به سمت شفافیت پیش نرویم خطر انحراف زیادی متوجه این حوزه خواهد بود.

وی با بیان اینکه متخصصین رشته‌های مختلف و صاحب نظران علم ژنتیک باید با تبادل نظر و مشورت نسبت به تصویب و تنظیم قوانین حقوقی مربوط به فعالیت‌های ژنتیکی اقدام کنند، گفت: عدم وجود حمایت حقوقی شفاف از دیگر دغدغه‌های حوزه ژنتیک در کشور است.

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در مورد جایگاه ایران در حوزه علم ژنتیک، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی 20 سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اعزام دانشجویان به خارج از کشور، اقدامات مطلوب آموزشی در بحث ژنتیک انجام داده است.

اکرمی با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته دانشگاه‌های کشور فاقد رشته ژنتیک پزشکی بودند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 15 دانشگاه کشور در حال آموزش مقاطع فوق لیسانس و پی‌اچ‌دی ژنتیک پزشکی هستند.

وی در ادامه گستره قومیتی ایران را از جمله ویژگی‌های این کشور در حوزه پیشرفت بیش از پیش علم ژنتیک دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران اسلامی نسبت به کشورهای منطقه در بحث علم ژنتیک پزشکی، شرایط بسیار مطلوب‌تری دارد.

این مقام مسئول در پایان بر گسترش فعالیت‌ها و پژوهش‌های بین رشته‌ای در حوزه ژنتیک با هدف افزایش فارغ التحصیلان علم ژنتیک، ترویج علم و ساده بیان کردن علم ژنتیک برای اقشار مختلف جامعه به ویژه در مدارس را از جمله راهکارهای جذب اعتماد و آگاه‌سازی آحاد جامعه در مورد علم ژنتیک دانست.