نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی مخاطرات زمین‌شناختی در سازمان زمین‌شناسی

دکتر مسعود زمانی پدرام، دبیر علمی نشست رویکرد زمین‌شناسی بنیادین با بیان این‌که علم زمین‌شناسی از علوم پایه محسوب می‌شود، گفت:  نشست‌های رویکرد زمین‌شناسی بنیادی در سی و پنجمین گردهمایی علوم زمین می‌تواند به بسیاری از بررسی‌های مرتبط با علوم‌زمین از جمله بررسی‌های اکتشافی (مواد معدنی، هیدروکربورها)، دیاپیریسم، مخاطرات زمین‌شناختی (زلزله، سیل، زمین‌لغزش، فرونشست و آتشفشان‌ها)، ژئوتوریسم (ژئوپارک‌ها)، مکان‌یابی شهرهای جدید و سازه‌های مهم صنعتی (نیروگاه‌های بادی، آبی، اتمی)، انجام بهینه طرح‌های مسیریابی جاده‌ها، خطوط انتقال نیرو، انرژی، آب و پروژه‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی کمک کند.

وی با بیان این‌که زمین‌شناسی بنیادین، به عنوان مرکزیت برگزاری 34 مرحله گردهمایی علوم زمین در گذشته محسوب می‌شود، یادآور شد: امسال نیز این رویکرد، در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر آن است تا در سی و پنجمین گردهمایی علوم‌زمین با بسترسازی مناسب‌تر و برپایی نشست‌های علمی کاربردی، ارائه مقالات علمی، پوستر، کارگاه‌های آموزشی کاربردی در حیطه علوم‌زمین، تعامل سازنده با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و صنعتی، موجب رشد و توسعه هر چه بیشتر کشور در شرایط تحریم شود.

به گفته وی، نشست زمین‌شناسی بنیادین مربوط به منطقه خاصی از کشور نیست و نشست‌های مرتبط با این رویکرد و مقالاتی که توسط دانشجویان، پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارائه می‌شود، مربوط به تمام زون‌های ساختاری ایران از جمله البرز، زاگرس و ایران مرکزی است.

دبیر علمی نشست زمین‌شناسی بنیادین تاکید کرد: برگزاری این نشست‌ علمی در گرایش علوم‌زمین، تعامل و تبادلات علمی بین متخصصین علم زمین‌شناسی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی-پژوهشی و سازمان‌های مربوطه است. از این رو این نشست می‌تواند زمینه را برای ارتقای علوم زمین در جامعه فراهم کند و در رشد و توسعه هر چه بیشتر کشور، در شرایط تحریم تاثیرگذار باشد.

دکتر زمانی پدرام در ادامه ضمن اشاره به شرایط اقتصادی کشور که از رشد کافی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع به شرایط تحریم در گذشته بازمی‌گردد که بر همین اساس پیشنهاد می‌شود دانشجویان، پژوهشگران و استادان دانشگاه‌ها ضمن مشارکت و همکاری در این مسیر علمی، با نظرات و ارائه مقالات علمی و کاربردی خود به رشد هر چه بیشتر علم زمین‌شناسی و توسعه علمی و در پی آن به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

وی ضمن دعوت از مخاطبان و علاقه‌مندان به حضور در نشست زمین‌شناسی بنیادین جهت همکاری برای ارسال مقالات خود در تاریخ‌های قید شده به دبیرخانه گردهمایی، گفت: در صورتی‌که مقالات در زمان تعیین‌کننده ارسال شود قادر به تهیه به موقع کتابچه چکیده و کامل سخنرانی‌ها و پوسترها، دانلود آنها، تهیه CERTIFICATE سخنرانی‌ها و پوسترها و نیز تصمیم‌گیری نهایی در انتخاب مقالات توسط داوران خواهیم بود.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم‌زمین با شعار (علوم‌زمین و اقتصادمقاومتی) از تاریخ اول تا سوم  اسفندماه امسال در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌شود و معرفی کتاب و نقشه زمین‌شناسی برتر و همچنین ششمین نمایشگاه ملی عکس با محور زمین‌شناسی به عنوان برنامه‌های منحصربفرد این گردهمایی بزرگ عنوان شده است. علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت http://35ngs.conference.gsi.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل