معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری با تاکید بر ضرورت پیشرو شدن شرکتهای بزرگ دانشبنیان برای جریانسازی در حوزه دانشبنیانها و صادرات، گفت: ماموریت معاونت علمی جریانسازی است و با پیشرو شدن شرکتهای دانشبنیان و معرفی آنها به جامعه میتوانیم از این فعالیتها حمایت کنیم.
به گزارش سیناپرس، دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست با یکی از شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه الکترونیک در خراسان رضوی، دانشبنیانها را مساله مهمی دانست و افزود: خوشبختانه در کشور جریانی تحت عنوان جریان شرکتهای دانشبنیان از سال ۸۹ آغاز و طی آن اقدام به شناسایی و اعتباردهی به این شرکتها شد. در آن زمان عموما شرکتهایی بودند که وجود داشتند و طی این جریان به تحقیق و توسعه خود عمق بخشیدند و ایندکس R&D خود را ارتقاء دادند و تبدیل به شرکتهای دانشبنیان شدند.
وی ادامه داد: در سالهای ۹۴ و ۹۵ که جریان استارتآپی اقتصاد دیجیتال با موج 4G و توسعه تلفنهای همراه در دنیا رخ داد، موج آن نیز به ما رسید و جریان دیگری به اسم جریان استارتآپی در کشور ما نیز راه انداخت و متعاقب آن نیز معاونت علمی تغییر مسیری به سمت این جریان داشت تا بتواند جریان دانشبنیان را مقداری پر رونقتر کند؛ از این رو با برگزاری رویدادهایی چون استارتآپ ویکند، جریان استارتآپی در کشور شکل گرفت.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در حال حاضر هیجان جریان استارتآپی در کشور خوابیده است، یادآور شد: دلیل آن، این بوده که بازار آن متعادل و مواردی که عدهای نمیدانستند، مشخص شد و روشن شد که ما ظرفیت برخی موارد را نداریم و نتیجه این شد که این جریان در کشور فروکش کرد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری با اشاره به برخی از سوء برداشتها از موضوعات دانشبنیانی و استارتآپی، گفت: متاسفانه بیشتر از سوی مجریان تلویزیون مشاهده میکنم که در ادبیاتشان اصطلاح شرکتهای استارتآپی و دانشبنیان در کنار هم قرار میگیرد و این در حالی است که ما معتقدیم شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی دارای هویتهای کاملا اصیل هستند؛ ولی این تفاوت را دارند که اساس شرکتهای دانشبنیان بر پایه فناوری است، ولی استارتآپها بیشتر بر موضوع کارآفرینی متمرکز هستند.
وی اضافه کرد: ممکن است یک استارتآپی دانشبنیان نیز باشد، ولی اینها با هم متفاوت هستند و عدم توجه به آن باعث شده که جریان دانشبنیان اصیل کشور مظلوم واقع شوند.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه از این رو یکی از اقداماتی که انجام میدهم، این است که دولتمردان را توجیه کنم که دانشبنیانها با استارتآپها متفاوت هستند، اظهار کرد: برخی از حرکتهای جوگیرانه خاصی که از مشخصههای استارتآپها است، به پای جریانهای دانشبنیان کشور گذاشته میشود و برخیها این نظر را دارند که در زمینه برجسته کردن فعالیتهای استارتآپی و دانشبنیان اصلی اقدام شود که این امر نیز از رویکردهای دیگر ما به شمار میرود.
معاون علمی رئیسجمهوری اضافه کرد: مجموعههای استارتآپی مبتنی بر فناوری درحال حاضر به بلوغی رسیدهاند که میتواند زمینه خوبی برای ترویج و مستندسازی و هم لیدر شیپ شدن این شرکتهای استارتآپی باشد. ما دیگر انتظار نداریم که شرکتی که حداقل به صورت واقعی حدود ۷ تا ۸ همت ارزش دارد، با اعطای ۴ تا ۵ میلیارد تومان از آن حمایت شود، اگر چه که این نوع حمایتها بدیهی است، ولی قطعا این اقدامات در شأن این مجموعهها نیست و کاری که ما باید انجام دهیم، این است که مسیر را ایجاد کنیم تا این شرکتهای بزرگ دانشبنیان کار لیدرشیپی را انجام دهند.
وی با اشاره به اقدامات این شرکت دانشبنیان مستقر در مشهد در حوزه انرژی با بیان اینکه کارگزاری حوزه صرفهجویی انرژی و بازار ذخیره انرژی میتواند موضوع جذابی باشد تا این شرکت در آن پیشرو (Leadership) شود، گفت: رویکرد ما در معاونت علمی این است که شرکتی پیشرو شود و مدل فعالیت را استخراج و استاندارد کند و ما کوشش میکنیم که این مسیر را رونق دهیم. اگر قرار باشد حرکتها از ما شروع شود و سایرین از آن تبعیت کنند هم جریان خراب میشود و هم اجرایی نمیشود؛ ولی وقتی شرکتها بپذیرند که ایدهای خوب و جذاب است و چند کارگزار بر اساس مکانیسمی و تقسیم منافع مناسب، در قالب شبکه شرکتهای دانشبنیان کار کند، میتوانیم از آن حمایت و تبلیغ کنیم و حتی میتوانیم حمایت خود را در قالب آییننامههای دولتی ارائه دهیم.
دهقانی فیروزآبادی درخواست کرد تا این شرکت موضوع لیدرشیپ شدن در حوزه انرژی را پیگیری کند، چون علاوه بر آنکه کمک میکند بازار ذخیرهسازی انرژی در کشور شکل بگیرد، شبکه را گسترش میدهد، یادآور شد: علاوه بر آن مساله EMC صادراتی (شرکت مدیریت صادرات) نیز باید مورد توجه قرار گیرد و ما نیز سعی میکنیم چندین مورد از این شرکتها را در حوزه صادرات ایجاد کنیم؛ یعنی مجموعههای توانمندی که تجربه صادراتی دارند، به سمت بینالمللی شدن در حرکت هستند.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری به موضوع راهاندازی مراکز نوآوری شرکتی توسط شرکتهای بزرگ یا Big TEC اشاره کرد و افزود: موضوع مرکز نوآوری شرکتی موضوعی است که ۸ ماه قبل آن را مطرح کردم و چند مجموعه پایلوت تحت عنوان «آی هیک» آغاز به کار کرده است. معتقدم مرکز نوآوری آزاد معنایی ندارد. مرکز نوآوری در اقتصاد ما باید In House باشد، در غیر این صورت میتواند در قالب کارخانه نوآوری و جایی برای عرضه ایدهها مشغول به فعالیت شود.
وی با اشاره به این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه به نظر میرسد این مجموعه همه اجزای لازم برای تبدیل شدن به یک مرکز نوآوری شرکتی را دارد، تاکید کرد: لازم است حمایتهای لازم صورت گیرد تا این مجموعه دانشبنیان در جریان لیدر شیپ شدن قرار گیرد و شروع به جذب شرکتها و استارتآپهای مبتنی بر فناوری کند.
دهقانی فیروزآبادی افزود: مدل حمایتی که ما داریم، به این صورت است و مثلا میخواهیم از ۵۰ شرکت استارتآپی مبتنی بر فناوری به میزان دو میلیارد تومان حمایت کنیم و به جای آنکه تقسیم به پولهای کوچک شود، با همکاری با مجموعههای بزرگ و با سرمایهگذاری این مجموعه بزرگ، پروژههای بزرگ تعریف شود و با مشارکت شرکتهای کوچک اقدام به اجرای این طرحها شود. مدل «ای هیک»ها به این صورت است.
وی تاکید کرد: ماموریت معاونت علمی جریانسازی است، چرا که این نهاد یک دستگاه اجرایی نیست و برای این امر کافی است چند نمونه خوب، ایجاد و به مردم معرفی شود. امیدوارم این مجموعه دانشبنیان به این روند ادامه دهد و تا افق ۱۴۱۰ به یک «بیگ تک» با ارزش یک میلیون دلاری تبدیل شود.
به گزارش ایسنا، در مردادماه سال جاری فعالیت مراکز نوآوری شرکتی با حمایت از ۶ مجموعه دانشبنیان کلید خورد. توسعه الگوی مراکز نوآوری شرکتی با هدف تامین نیازهای فناورانه صنعت و توسعه بازار محصولات در یک حوزه خاص است.
الگوی مراکز نوآوری شرکتی یکی از اولویتهای معاونت علمی است که برای شروع با ۶ مجموعه دانشبنیان آغاز شده است و نخستین قرارداد این نوع مراکز نوآوری، بین معاونت علمی و شتابدهنده تپش منعقد شد؛ چشمانداز این مرکز نوآوری شرکتی، توسعه بازار حداقل ۱۰ محصول دانشبنیان تجهیزات پزشکی، جذب متخصصان این حوزه و همراه کردن شرکتهای فعال برای حرکت به سوی ایجاد یک غول فناوری خواهد بود.