نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشجوی ایرانی ربات چندضلعی طراحی کرد

 آرش احمدی نیا دانشجوی کارشناسی ارشد مکاترونیک این واحد دانشگاهی در حاشیه برگزاری دهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران گفت: ربات چندضلعی رباتی است که با تغییر ساختار شکل ظاهری خود، توانایی فعالیت در محیط های مختلف را دارد.

این محقق جوان برخی کاربردهای این ربات را شامل بازدید از مخازن نفتی و انجام فعالیت های عمرانی از جمله حفاری عنوان کرد و افزود: ربات چندضلعی که قابلیت نصب حسگرهای مختلف را دارد، با پردازش تصویر سطح مقطع هندسی محیط مورد فعالیت را شناسایی و با تغییر شکل به صورت خودکار امکان حرکت در این محیط را به سهولت پیدا می کند.
احمدی نیا با بیان اینکه این ربات چندضلعی نمونه خارجی ندارد و طرح آن برای نخستین بار در جهان ارایه شده است، افزود: پس از این مسابقات درنظرداریم این ربات را در مسابقات بین المللی خارج از کشور نیز شرکت دهیم و پس از ثبت جهانی اختراع، اقدام به تولید ربات در مقیاس صنعتی خواهیم کرد.

وی با قدردانی از حمایت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در فرایند طراحی و ساخت این ربات خاطرنشان کرد: واحد علوم و تحقیقات از ظرفیت علمی بالایی برخوردار است که در صورت حمایت بیشتر و ایجاد انجمن رباتیک در این واحد می توان ظرفیت های موجود در زمینه رباتیک را تقویت کرد.

دهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از روز گذشته 18 فروردین ماه با رقابت 345 تیم از ایران و 12 کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز شد و تا روز جمعه 21 فروردین ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل