دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، در ابتدای این مراسم عنوان کرد: یکی از کارکردهای دانشگاه پژوهش است و باید بررسی شود هدف از پژوهش در دانشگاه چیست.
وی افزود: در اسناد مختلفی که به منظور برنامه توسعه دانشگاهها در این حوزه تعریف شده است، وقتی اهداف را بررسی میکنیم به این مهم میرسیم که در اکثر دانشگاهها هدفگذاری پژوهشی، افزایش سرانه مقاله، یا کتب منتشر شده، تعدد رویدادها و یا میزان درآمد پژوهشی است؛ این درحالی است که باید توجه شود این مفاهیم در واقع راهبردهایی هستند که دانشگاه در جهت رسیدن به هدف آنها را انتخاب میکند.
یعنی باید فکر کنیم تحقق این اعداد و اهداف، در راستای چه هدف متعالی هست. آنجاست که متوجه میشویم باید در راهبردهایمان بازنگری کنیم.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تاکید کرد: امسال در چارت پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ تغییراتی ایجاد شد این تغییر چارت ماموریتهای حوزه پژوهش را تغییر داد.
وی افزود زمانی که از دانشگاه کنشگر یا نسل چهارم صحبت میکنیم، باید پژوهشها کاربردی و مسوولانه باشد و مبتنی بر نیاز جامعه شکل بگیرد؛ و بتواند گرهی از مشکلات جامعه باز کند.
وی گفت: نگاه سیستمی، نظریهپردازی و پژوهشهای کاربردی محورهای اصلی پژوهش در این دانشگاه محسوب میشوند.
وی تاکید کرد: در بررسی اهداف و راهبردهای حوزه پژوهش، حلقههای مفقودهای وجود دارد که میتوان به رتبهبندی دانشگاه، توانمندسازی اعضا، مدیریت زیرساختها، فعالیت در راستای ترویج مطالعه و افزایش آگاهی ، نظریه پردازی، اشاره کرد. همچنین کاربست دانش، توسعه کارآفرینی و ارتباط با محیط نیز از دیگر مواردی است که در این حلقه دیده نشده است.
دکتر باصولی خاطرنشان کرد: باتوجه به این نکات میتوان از مواردی مانند نیاز محوری، ارتقا اعضا، اتصال به آموزش، توانمندسازی اعضای هیات علمی، استادان، مدرسین و دانشجویان، فایدهگرایی، ترویج مطالعه و پژوهش کاربردی به عنوان راهبردهای پژوهشی دانشگاههای کنشگر نام برد و با این نگاه اهداف پژوهش را ارتقا رتبه دانشگاه، رفع نیازهای محیطی و جامعه، افزایش آگاهی، تربیت دانش آموخته ارزشآفرین، توسعه کارآفرینی و ارتقا بهرهوری دانست.
پژوهش یعنی یک مساله خوب با پاسخی شفاف
دکتر حسین بهاروند رئیس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان و از پژوهشگران یک درصد برتر پر استناد جهان در آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه علم وفرهنگ برگزار شد، گفت: هنگامی که دانشآموز سال آخر دبیرستان بودم، عاشق یک ماجرای باشکوه تاریخ علم شدم که در کتاب درسی زیستشناسی روایت شده بود. وقتی سوال کردم، دبیرم به من گفت: رشتهای که به این موضوع میپردازد، جنینشناسی است. همان وقت و همان جا، در تابستان ۱۳۶۸، تصمیم گرفتم که جنینشناس شوم. دوره کارشناسی را در رشته زیستشناسی در دانشگاه شیراز گذرانم و امروز پس از ۳۲ سال در حوزه پژوهش شاگردی می کنم.
وی افزود: به عقیده من پژوهش یعنی در ظلمات دانایی با چراغ نادانی قدم برداشتن، به عبارتی پژوهش یعنی یک مساله خوب با پاسخی شفاف، مسالهای که مبنای نیاز باشد، مسالهای خوب که پاسخی شفاف داشته باشد؛ یعنی همبستگی، حصول عملکرد، فقدان عملکرد، گروه کنترل مثبت و منفی داشته باشد.
دکتر بهاروند خطاب به دانشجویان و استادان عنوان کرد: اگر می خواهید موفق باشید سه نکته را در تمام طول عمر خود فراموش نکنید، اول اینکه در تمام طول عمر خود تلاش کنید تا یاد بگیرید، انعطاف پذیر باشید و از شکست نهراسید و توانایی تشخیص و پذیرش استراتژی های نوظهور را داشته باشید.
رئیس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی گفت: دنیا مجموعهای از بی نظمیها و آشفتگیهاست و ما متناسب با هدفی خلق شده ایم، بنابراین هر زمان که احساس راحتی کردیم بدانیم رشدمان متوقف شده است. زیرا بدون تلاش زیاد چیزی به دست نمیآید. امکان ندارد که یکشبه بتوان موفق شد.
بهاروند با اشاره به موضوع سرمایهگذاری در کسب موفقیت، عنوان کرد: سرمایهگذاری مالی در بانک، طلا و بورس و ارز که در سطح یک قرار میگیرد، سرمایهگذاری دوم، روی شخصیتمان است و سرمایهگذاری سوم و راز ثروتمند شدن کمک کردن و بخشیدن است.
وی افزود: اگر یاد بگیریم روی شخصیتمان سرمایهگذاری کنیم و از علم مان ببخشیم، ثروتمند خواهیم بود.
این پژوهشگر درپایان به مسوولین دانشگاه علم و فرهنگ پیشنهادهایی را در حوزه آموزش داد وگفت: دنیا در حال تغییر است و آموزش نیز در حال تغییر، اگر طرحی نو در سطح آموزش راه نیندازیم، میبازیم و برای این کار باید مرزهای بین علوم را برداشت.
بهاروند افزود: همچنین ما در همه رشتهها نمیتوانیم صاحب حرف باشیم اما در چند رشته در کشور مثل گردشگری، زیست شناسی و بایوتک و کامپیوتر میتوانیم پیشرفت کنیم، پس باید در این شاخهها تواناییهای بیشتری کسب کنیم.
رئیس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی همچنین خاطرنشان کرد: پیشنهاد آخر اینکه اعضای هیات علمی موتور پیشران برنامهها هستند، بنابراین باید حواسمان به استادان بوده و یادمان باشد در سطح پایین هرم مازلو قرار نگیرند.
دکتر علی سعداله معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ ماموریتهای پژوهش و فناوری در حوزه کلان را گسترش دانش ناب، به چالش کشیدن علوم حاضر و طرح پرسشهای بی پاسخ، ایجاد آسایش و رفاه در جوامع بشری، رفع نیازها و چالشهای جوامع بشری، ایجاد خوراک و مایحتاج آموزش جهت تدریس در دانشگاهها برشمرد.
وی افزود: توسعه کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی، مسأله محور شدن فعالیتهای پژوهشی، افزایش درآمدهای پژوهشی دانشگاه و اعضای هیات علمی، شناختهشدن در مجامع علمی ملی و بینالمللی از سیاستهای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ است.
دکتر سعداله همچنین با ارائه آماری از شاخصهای پژوهشی به فعالیتهای این حوزه نیز اشاره کرد.
در پایان از پژوهشگران برتر هر حوزه تقدیر شد که اسامی آنها به شرح زیر است؛
در بخش اول از فعالین امور پژوهشی تقدیر شد؛
دکتر جواد حسین زاده- مدیر مسوول نشریه حقوق فناوریهای نوین
دکتر محمدجواد شایگان فرد- مدیر علمی و اجرایی نشریه بینالمللی وب پژوهی
دکتر زهرا نادعلی پور- مدیرعلمی و اجرایی نشریه گردشگری و اوقات فراغت
دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو- مدیر مسوول و سردبیر نشریه گردشگری، فرهنگ و معنویت
در بخش ارتقا علمی
دکتر سیدمحمدمهدی میرمعزی (استادیار)- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی
دکتر پروانه قاسمیان ( استادیار)- عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری
دکتر سید مهدی سجادی فر- (دانشیار)- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی
*دکتر محمدجواد شایگان فرد- پایه گذار و دبیر کنفرانس بینالمللی وب پژوهی با برگزاری ۱۰ دوره کنفرانس بینالمللی وب پژوهی
*دکتر حمید صابر فرزام معاون سابق پژوهش و فناوری
در بخش بعد از دانشجویان برتر پژوهشی تقدیر شد
پژوهشگر برتر دانشجویی
سینا نبی-رشته مهندسی برق- دانشکده فنی و مهندسی
دکتر اباذر اسماعیلی- رشته زيست شناسی علوم جانوری – تكوينی دانشکده علوم و فناوریهای نوین زیستی
دکتر زهرا شایسته مجد- رشته حقوق خصوصی- دانشکده حقوق
دکتر عسل ناجیان- رشته روانشناسی بالينی- دانشکده علوم انسانی
عاطفه رجبی- رشته ارتباط تصويری- دانشکده هنر و معماری
حسین جهانشیری- رشته مهندسی مکانیک- دانشکده فنی و مهندسی
رساله برتر مقطع دکتری
دکتر مجید فرهادی یونکی- رشته گردشگری- دانشکده علوم گردشگری
پایان نامه برتر مقطع کارشناسی ارشد
فاطمه قائم خواه- رشته حقوق نفت و گاز
رعنا شكيب حاجی آقا – رشته روانشناسی بالينی
سبا طاهری- رشته زيست شناسي جانوری
محمد کشاورزیان- رشته مهندسی فناوری اطلاعات (تجارت الکترونیک)
سوسن اسمی- رشته مدیریت جهانگردی
فریبا بنیادی- رشته طراحی پارچه و لباس
و در بخش سوم از اعضای هیات علمی (برترینهای پژوهشی) تقدیر شد
آثار شاخص پژوهشی
دکتر مرجان اسماعیل زاده- مدرس مدعو دانشکده فنی و مهندسی
دکتر محسن کچویی- عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی- گروه روانشناسی
دکتر محمدرضا نامداری- عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری- گروه مهندسی معماری
بیشترین رشد پژوهشی
دکتر سمانه آقا کاظم شیرازی- عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی- گروه حسابداری
دکتر نازنین عابد- عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی- گروه روانشناسی
شایسته تقدیر
دکتر مجید نجار زاده- عضو هیات علمی دانشکده حقوق- گروه حقوق عمومی
دکتر محمدرضا اخوان انوری – عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی- گروه مدیریت صنعتی و بازرگانی
دکتر زهرا نادعلی پور- عضو هیات علمی دانشکده علوم گردشگری- گروه مدیریت گردشگری
دکتر علی رضوی طباطبایی- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی- گروه مهندسی عمران
دکتر محمدرضا نامداری-عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری- گروه مهندسی معماری
نشان سه پژوهش
دکتر علیرضا رضوانیان- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی- گروه مهندسی کامپیوتر
دکتر جواد حسین زاده- عضو هیات علمی دانشکده حقوق- گروه حقوق خصوصی
دکتر علی سعداله- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی- گروه مهندسی مکانیک
دکتر محمدجواد شایگان فرد- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی- گروه مهندسی کامپیوتر
دکتر محسن کچویی- عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی- گروه روانشناسی
دکتر علی نیکخو- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی- گروه مهندسی عمران
نشان دو پژوهش
آقای دکتر عبدالحسین رضایی- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی- گروه مهندسی برق
دکتر منوچهر جهانیان- عضو هیات علمی دانشکده علوم گردشگری- گروه جغرافیا و برنامهریزی گردشگری
نشان یک پژوهش
دکتر علی مشهدی- عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری-گروه مهندسی معماری
نشان بینالمللی
دکتر علی سعداله- عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی- گروه مهندسی مکانیک
دکتر حسین بهاروند- عضو هیات علمی وابسته دانشکده علوم و فناوریهای نوین زیستی