نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علم و صلح و توسعه به عنوان خاستگاه ارتقای انسان

 دکتر مصطفی معین رئیس گردهمایی فعالان ترویج علم با بیان این که توسعه علم و فناوری محور اصلی پیشرفت کشور است عنوان کرد: جوانان و در کل جامعه سازندگان امروز و آینده کشور هستند که لازمه این سازندگی پرورش تفکر و داشتن رویکرد علمی است.

مصطفی معین با اشاره به نقش ترویج علم و فناوری در بهبود سبک زندگی گفت: افزایش سواد، داشتن سلامت، پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی و کاهش اتلاف منابع ملی از نقش های آن است.

معین همچنین اظهار کرد: ترویج علم وظیفه ای اخلاقی، اجتماعی، حرفه ای و قانونی برای دانشجویان، دانش پژوهان، رسانه ها، حاکمیت و… است.

او در ادامه با بیان این که علم و ترویج علم در سه محور اهمیت، سابقه تاریخی و چالش قرار می گیرد ابراز کرد: در رابطه با سابقه تاریخی ترویج علم، قرآن بهترین منبع برای رجوع است و آن سوره «علق» است که در آن خداوند در پنج آیه آغازین سوره به خواندن و یادگیری تاکید می کند و علاوه بر این اقدام های بین المللی از سال 1964 در این زمینه صورت گرفته است.

در بخشی دیگر از این گردهمایی وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سخنران گفت: برای ما مسلمان ها بحث ترویج و ارزش علم و عالم به عنوان یک دیدگاه، اصل و نگرش مطرح است.

وحید احمدی با صحبت از نگرشی تازه به علم ابراز کرد: آن چه اهمیت دارد اثرگذاری علم است و امروزه علم ابزاری برای زندگی بهتر و پر از آرامش است.

احمدی همچنین با مطرح کردن این سوال که دایره تاثیر علم و عالمان تا کجاست عنوان کرد: آن چه اهمیت دارد گسترش این دایره مهم و افزایش ضریب نفوذ آن مطرح است.

او در ادامه با بیان این که تربیت افراد جامعه به معنای ترویج علم است افزود: این که ما علم را برای همگان داشته باشیم به این نگرش برمی گردد که اثرگذاری علم باید قوی باشد.

او در ادامه بیان داشت: با توسعه فناوری باید نگرش جدیدی به علم داشته باشیم و علم را تبدیل به یک ابزار بکنیم، زیرا امروزه روش های سنتی و کتاب خانه ها نمی تواند پاسخگوی این نسل باشد بلکه این رسانه ها و فضای مجازی هستند که اثر دارند.

در بخشی دیگر از این گردهمایی سعدالله نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: یونسکو هرساله برای انواع روزها و به مناسبت های مختلف برنامه دارد که یادآور مسئولیت پذیری به تمام مردمان جهان است.

سعدالله نصیری با اشاره به روز جهانی علم ابراز کرد: این یادآوری هرساله به این معناست که ما چگونه علم را برای نزدیک تر کردن کشورها به هم تبدیل کنیم و نیز علم دریچه ای است که همه فرهنگ ها و ملت ها با هم ارتباط برقرار کنند و ابزاری برای مشترک فکر کردن است تا مسیر صلح پایدار را طی کنیم.

همچنین در ادامه گردهمایی رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم به عنوان سخنران دیگر گفت: علم قلب جامعه مدرن است که با وجود علم است که ارگان ها در تعادل هستند و اگر نباشد ما نمی توانیم آن را ایجاد کنیم.

داوری اردکانی با اشاره به این که جامعه جدید بر مدار علم است بیان داشت: علم قدرت است و قدرت علم نظم جامعه را تضمین می کند.

او با بیان اینکه علم در جامعه جدید از جایگاه خود که دانشگاه بوده است خارج شده و وارد بازار شده است، تاکید کرد که علم متعلق به زندگی است و علم به بیرون تعلق ندارد که بخواهیم آن را به خدمت انسان و زندگی بیاوریم.

اکرم قدیمی رئیس هیات مدیره انجمن ترویج علم بیان کرد: سه واژه علم، صلح و توسعه از یک خاستگاه مشترک انسان برخواسته که قرار گرفتن این سه به معنای ارتقای انسان است.

اکرم قدیمی گفت: انجمن ترویج علم ایران با هدف ارتقای علمی و با همکاری سازمان های مختلف از سال 1391 تشکیل شده است و هفته ترویج علم را همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه برگزار کردیم.

در ادامه این مراسم نیلوفر صادقی رئیس بخش علوم دفتر یونسکو در تهران پیام مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی علم را خواند.

این گردهمایی در سه میزگرد با عنوان های «آموزش و پژوهش»، «فرهنگ و رسانه» و «سیاست گذاری ترویج علم و فناوری» برگزار شد.

بر اساس این گزارش، یونسکو از سال 2001 دهم نوامبر را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرده است. ‌‌

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل