نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نابودی منابع غذائی لاک پشت ها به دلیل دخالت انسان

یکی از مهمترین مشکلاتی که محیط زیست که بسیاری از نقاط مختلف کره زمین با آن رو به رو شده ، دخالت های مصنوعی انسان در طبیعت است . یکی از این موارد ، انتقال گونه های مختلف گیاهی و حیوانی به مناطق غیر بومی محسوب می شود که در نتیجه این فعالیت ، گونه جدید وارد شده به مناطق جدید به صورت گونه مهاجم عمل کرده و چون فاقد دشمن طبیعی در منطقه است ، اکوسیستم طبیعی بخش های فوق را تغییر داده و سبب نابودی گونه های بومی می شود .

پژوهش های جدید انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیز Washington University in St. Louis نشان می دهد که گونه های مهاجم و غیر بومی گیاهی که به واسطه فعالیت های انسانی وارد مناطقی از مجمع الجزایر استوائی گالپاگوس Galapagos شده ، موجب از بین رفتن بیش از نیمی از گیاهان بومی این منطقه شده اند . این موضوع علاوه بر اهمیت گیاه شناسی ، از این منظر قابل اهمیت است که این گیاهان از بین رفته ، منبع اصلی غذائی گونه های منحصر به فرد لاک پشت های غول پیکر ساکن در این سرزمین هستند و این موضوع سبب کاهش شدید منابع غذائی این حیوانات شده است .

گفتنی است گروهی از دانشمندان جانور شناس و گیاه شناس با بررسی دقیق این موضوع به نتایج فوق دست یافته اند و شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله علمی مطالعات زیستی مناطق حاره با نام journal Biotropica منتشر شده است . به اعتقاد این پژوهشگران ، گونه های گیاهان غیر بومی وارد شده به این منطقه ، خطری جدی و تهدیدی بزرگ برای طبیعت این مناطق محسوب می شوند .

مجمع الجزایر گالاپاگوس ، جزایر آتشفشانی متعددی هستند که در مناطق استوائی اقیانوس آرام قرار گرفته اند . این جزایر در فاصله نهصد و شش کیلومتری غرب کشور اکوادر واقع قرار دارند .  این جزایر مسکونی بوده و مساحتی بالغ بر 45 هزار کیلومتر مربع را شامل می شوند . بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 2010 میلادی ، 25 هزار نفر در این جزایر سکونت دارند . در تصویر فوق ، یکی از نمونه های لاک پشت بومی و منحصر به فرد این جزایر دیده می شود که در صورت ادامه روند فعلی و نابودی منابع غذائی ، با خطر انقراض رو به رو خواهند شد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل