نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حفر اصولی چاه با تکنیک‌های اکتشاف ژئوفیزیک آب‌های زیرزمینی

صغری جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۵ مورد اکتشاف در حوزه آب‌های زیرزمینی با این روش‌های نوین انجام شده است، تصریح ‌کرد: روش کار در انجام این اکتشاف به این صورت است که کشاورز، زمین‌دار و یا هر فردی که به دنبال پیدا کردن محلی مناسب برای حفاری مطمئن چاه آب است، درخواست انجام مطالعات بر روی زمین کشاورزی را می‌دهد.

وی ادامه داد: بعد از این درخواست، تیم متخصص اکتشاف با استفاده از روش‌های مختلف همچون مقاومت‌سنجی و لرزه‌نگاری و با استفاده از دستگاه‌های ژئوفیزیک و بر اساس امواج و جریانی که به لایه‌های زمین توسط این دستگاه‌ها فرستاده و انعکاس داده می‌شود مشخص می‌کند که آیا با حفاری در آن منطقه می‌توان به آب رسید یا خیر. همچنین می‌توان با استفاده از این روش‌ها عمق نفوذ و میزان دقیق حفاری لازم را مشخص کرد.

جلیلی اظهار کرد: قبل از انجام همه این روش‌ها، ابتدا مطالعات کاملی از زمین‌شناسی منطقه به عمل می‌آید و نقشه‌های زمین‌شناسی از آن منطقه تهیه می‌شود و بررسی می‌کنیم که آیا آن منطقه دارای بحران آبی بوده است یا خیر و همین‌طور وضعیت چاه‌های قبلی حفاری شده در آن منطقه و میزان برداشت آبی که وجود داشته است بررسی و مطالعه می‌شود و با استفاده از تغییراتی که در وضعیت بارش‌های آن منطقه وجود دارد، گفته می‌شود که آیا امکان برداشت آب تا ۱۰ سال بعد در منطقه وجود دارد یا خیر؟

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در استان زنجان اظهار کرد: ما با استفاده از روش‌های گوناگون و با اطمینان بالای ۸۰ درصد انجام حفاری موفق را تضمین می‌کنیم. برخی از افراد برای انجام این کار از روش‌های سنتی و یا GPS که تنها سیستم موقعیت‌یاب و نقطه‌یاب است و یا از کارشناسانی که مهارت انجام چنین کاری را ندارند استفاده می‌کنند که این روش هابه هیچ وجه کارآمد نیست و از آنجایی که هزینه یک متر حفاری حدود ۲۰۰ هزار تومان است فرد با همین روش سنتی ۵۰ متر را با هزینه ۱۰۰ میلیون ریال حفاری می‌کند و وقتی‌که برخلاف چیزی که انتظارش را داشت می‌رسد به دنبال حفاری با روش‌های علمی و مطالعاتی می‌آید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل