طراحی و ساخت ربات امدادرسان در ایتالیا

این ربات که کنتاروس Centaur نام دارد ، اسم خود را از حیوانی افسانه ای در اساطیر باستانی اخذ کرده که دارای بالا تنه و  سر انسان به همراه بدن اسب بود . کنتاروس قادر است اطلاعات صوتی و تصویری دقیقی از محل حادثه تهیه کرده و همزمان به مخابره آن ها بپردازد . ربات فوق همچنین دارای سنسورهای بسیار حساسی است که به وی قدرت لمس و تجزیه و تحلیل اشیا لمس شده را می دهد و  این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که در بسیاری از موارد و سوانحی که ریشه طبیعی نداشته و توسط انسان ایجاد شده است ، حضور و لمس اشیا توسط انسان می تواند خطرناک بوده و یا منجر به از بین رفتن شواهد شود .

دانشمندان این پروژه در آزمایشگاه ربات های هوشمند در دانشکده سنت آنا Sant'Anna School واقع در دانشگاه عمومی مطالعات پیشرفته علوم کاربردی Advanced Studies – a public university for the applied sciences در ایالت توسکانی و شهر پیزای ایتالیا ، در نظر دارند با از بین بردن محدودیت های موجود در فعالیت ربات ها ، از این ربات برای مواردی مشابه حادثه انفجار راکتور گداخت هسته ای فوکوشیما که در سال 2011 رخ داد ، استفاده کنند .

به گفته دانشمندان ، این ربات دارای ابعادی نسبتا بزرگ بوده و مجهز به چهار پا و دو دست مشابه انسان است . به این ترتیب ، کنتاروس قادر به حرکت و راه رفتن در زمین های نا هموار و آوار خواهد بود .

این ربات توسط یک کاربر انسانی از فاصله دور هدایت شده و یک جلیقه رباتیک برای این کاربر طراحی شده است که بر اساس آن ، کاربر جلیقه را پوشیده و ربات بر اساس حرکات وی ، فعالیت خواهد کرد .

این ویژگی به کاربر انسانی ربات امکان انجام فعالیت هائی مانند باز کردن در ، یا فلکه آب و مواردی مشابه را از فاصله ای دور می دهد .

شایان ذکر است که این پروژه با همکاری موسسه علوم کامپیوتر  دانشگاه بن Bonn University و تحت نظر افق چشم انداز اروپای 2020 وابسته به اتحادیه اروپا در حال انجام بوده و بودجه ای برابر با 4 میلیون یورو به آن اختصاص داده شده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که پژوهشگرانی از موسسه تکنولوژی ایتالیا در جنوا Italian Institute of Technology (IIT) in Genoa و پژوهشگرانی از سوئد و آلمان نیز در این پروژه همکاری می کنند .