نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز فرآیند تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب بختگان

محسن سلیمانی روزبهانی با اشاره به برگزاری کارگاه یک روزه تحلیل دست اندرکاران تالاب بختگان، گفت: تالاب بختگان به عنوان دومین تالاب وسیع ایران، در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی تاکید کرد: پرداختن به موضوع مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه این تالاب و تقویت همکاری های بین بخشی برای احیاء و حفاظت از این زیست بوم ارزشمند، ضروری است و احیا این تالاب نیازمند یک عزم ملی است تا اثرات خشکی این تالاب بر زندگی و سلامت مردم منطقه به حداقل برسد.
سلیمانی با تاکید بر لزوم بازنگری شیوه ناپایدار مدیریت منابع آب در استان فارس و توجه به تمام تالاب های این استان به عنوان نشانه سلامت و پایداری زیست بوم های طبیعی، گفت: برنامه مدیریت تالاب پریشان نیز با مشارکت تمام دست اندرکاران به ویژه اعضاء کمیته محلی و استانی مدیریت تالاب مورد بازنگری قرار گرفته است و اکنون نیازمند توجه جدی تری از سوی مسوولان استان برای طی فرایند تصویب در بالاترین سطوح استانی و اجرای آن توسط تمام ذینفعان است.
کارگاه تحلیل دست اندرکاران تالاب بختگان با حضور بیش از 50 نفر از نمایندگان بخش دولتی و غیردولتی و جوامع محلی 9 شهرستان حوضه و نمایندگان استانی دستگاه ها تشکیل شد.
هدف از برگزاری این کارگاه تعیین وظیفه هر یک از دست اندرکاران تالاب بختگان در خصوص نقش هر یک از آنها و میزان اثرپذیری و اثرگذاری بر فعالیت های مرتبط با مدیریت و حفاظت تالاب و تعیین نقشه راه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب بختگان بود.
دریاچه یا تلاب بختگان، از دریاچه‌ های ایران در استان فارس است که اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد.
این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز بوده که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می ‌کردند که همگی در حفظ بوم ‌ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ ای داشتند.
دبه گزارش ایرناف ریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا می‌ شد و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون نی‌ ریز، رطوبت حاصل از آن در هوای همان منطقه باقی مانده و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می شد که می ‌توان به نوعی آنرا آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل