نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دو هشدار مهم ایران برای صلح جهانی

 معصومه ابتکار روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد از همه تلاش ها برای تحقق اهداف تعالی بشری تشکر کرد و افزود: بخشی از این اهداف در منشور سازمان ملل نهفته شده و خیلی از انسان ها تلاش می کنند برای اینکه این اهداف متعالی را محقق کنند.

وی ادامه داد: آرزو می کنیم سازمان ملل بتواند به همه اهداف متعالی دست پیدا کند.معاون رییس جمهوری گفت: ما پیشرفت های خوبی داشتیم که یکی از آن توافق جهانی برای اهداف توسعه پایدار است.
ابتکار آفزود: ما سال گذشته دو توافق مهم جهانی داشتیم که یکی از آن توافق پاریس و توافق دیگر توافقی برای حفاظت از لایه ازون و کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بود.
وی ادامه داد: توافق برجام نیز نقش بسیار زیادی در معادلات جهانی و نقش زیادی در الگوسازی برای روند حل و فصل مسایل از طریق مذاکره و گفت و گو داشت که باید از دکتر ظریف و دکتر عراقچی تشکر کنیم.
معاون رییس جمهوری گفت: سازمان ملل کوتاهی های زیادی دارد که ما باید آرزو کنیم و کمک کنیم تا این کوتاهی ها به خصوص در خصوص صلح و امنیت برطرف شود.
ابتکار افزود: ما نمی توانیم شرایط بسیار ناگوار در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در منطقه خود را بپذیریم چراکه آسیب های زیادی به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در کشورهایی مانند عراق، افعانستان، سوریه ، فلسطین، یمن و آفریقا مشکلات زیادی را شاهد هستیم که متاسفانه با سکوت دردناک رسانه ها و جامعه جهانی همراه است و نمی توانیم این همه را نادیده بگیریم.
معاون رییس جمهوری گفت: برای تحقق اهداف توسعه پایدار اول نیازمند امنیت و آرامش ، همزیستی مسالمت آمیز و مقابله با افراط گری و خشونت های کور هستیم.
ابتکار افزود: خوشحالیم که دکتر روحانی رییس جمهوری در پیشنهادی به سازمان ملل قبل از ظهور پدیده داعش تحت عنوان جهان عاری از خشونت و افراط گری بر ضرورت توجه به این مساله تاکید کردند.
وی ادامه داد: همچنین سال ها قبل در آستانه وقایع ناگوار 11 سپتامبر رییس جمهور وقت ایران موضوع گفت و گوی تمدن ها را برای سازمان ملل پیشنهاد داد و سال 2001 سال گفت و گوی تمدن ها بود.
وی ادامه داد: از ایران دو هشدار به موقع به گوش جهانیان رسید که نشان از درایت مدیران و نگاه صلح دوستانه و چند جانبه گرایانه ایران است. امیدواریم این پیام ها و تلاش ها تاثیرگذار باشد و ما بتوانیم نقش خود را ایفا کنیم.
معاون رییس جمهوری گفت: همه ما از رنج و امال دیگران نیز در رنج هستیم و این شامل انسانها و گونه های دیگر است. سرنوشت ما سرنوشت مشترک است و همه ما بر روی یک کشتی زندگی می کنیم.
ابتکار با تاکید بر ضرورت تغیر در روند زندگی در راستای اهداف توسعه پایدار اظهار داشت : اقای رییس جمهور در جلسات سطح بالای اهداف توسعه پایدار شرکت کردند و ایران این اهداف را قبول کرده است. رهبر معطم انقلاب نیز برنامه مشابه این برنامه را ابلاغ کردند و برای رسیدن به ان اهداف کمیته ای تشکیل شده است.
معاون رییس جمهوری گفت: برای توسعه پایدار در جمهوری اسلامی ایران به خصوص پس از ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب شاهد گام های بسیار خوبی در مجموعه دولت و مجلس شورای اسلامی و قوای دیگر بودیم.
ابتکار افزود: علاوه بر این برای تحقق سیاست ها و برنامه های توسعه پایدار از سال ها قبل کمیته ملی توسعه پایدار را تشکیل دادیم و دبیرخانه کمیته ملی در سازمان حفاظت از محیط زیست با بیش از 20 سال سابقه فعالیت می کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تقسیم کار بسیار خوبی بین دستگاه های دولتی صورت گرفته و ما پیشگام هستیم در جهت اینکه بتوانیم اهداف توسعه پایدار را با همکاری و مشارکت همه دستگاه های دولتی و مسوول در کشور پیش ببریم.
معاون رییس جمهوری گفت: خوشبختانه این اراده در دولتی که دکتر روحانی آن را دولت محیط زیست نامیده وجود دارد و می دانیم محور مشترک نهفته در همه اهداف و شاخص های 17 گانه توسعه پایدار بحث محیط زیست و پایداری محیط است.
ابتکار افزود: ما اگر نتوانیم شاخص های زیست محیطی را در کشور خودمان و تمام کشورهای جهان محقق کنیم به بسیاری از شاخص های دیگر دست پیدا نخواهیم کرد. به همین دلیل افتخار می کنیم جزو کشورهایی هستیم که امسال گزارش خودمان را از فرایند و دستاوردها در جهت حرکت به سمت توسعه پایدار ارایه خواهیم داد.
وی یادآور شد: البته هنوز فاصله زیادی در این زمینه داریم و از سازمان ملل و همه کسانی که با ما همراهی کردند تشکر می کنیم.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: خواهان همراهی سازمان ملل و جامعه جهانی در سازوکارهایی مثل صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF) که یک سازو کار زیست محیطی متعلق به همه جامعه جهانی است هستیم.
ابتکار افزود: متاسفانه این ساز و کار به دلیل سیاست های غیرمنطقی و ادامه نگاه تحریم های ظالمانه صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF) برای ایران چندین سال است که نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد و گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران، رییس برنامه محیط زیست ملل متحد و وزارت امورخارجه نیز پیگیر این موضوع بودند.
وی ادامه داد: این مساله هیچ ارتباطی با مناسبات سیاسی و اقتصادی ندارد و یک موضوع صرفا زیست محیطی است است لذا ما انتظار داریم مشکل صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF) برطرف شود.
معاون رییس جمهوری گفت: انتظار داریم که در ادامه اقداماتی که باید برای تحقق برجام صورت بگیرد مشکلات مربوط به صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF) و همکاری های بین المللی ما در زمینه محیط زیست حل شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل