در این نشست دکتر احمدی با تأکید بر ضرورت نیازسنجی و برنامه ریزی در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی و سایر دورهها در راستای پایدارسازی هرم آموزشی، اظهار داشت: توسعه ناموزون و ناپایداری هرم آموزشی از چالشهای آموزش عالی کشور است.
وی افزود: درصد بالایی از دانشجویان باید با زندگی خلاق مأنوس شوند و نظام آموزشی به سمتی برود که ارتباط فارغ التحصیلان با بازار کار برقرار شود.
دکتر احمدی مأموریت گرا کردن نظام آموزشی و تحصیلات تکمیلی، تنظیم نظام بودجهای و توزان توزیع اعتبارات را از راه های حصول به اعتدال و پایداری هرم آموزشی عنوان کرد و گفت: 15 درصد بودجه دانشگاهها سهم اعتبارات پژوهشی است و باید در این بخش هزینه شود.
وی از رشد کم درآمدهای اختصاصی به عنوان یکی از موانع توسعه یافتگی دانشگاهها یاد کرد و ضمن تأکید بر ضرورت توسعه ارتباطات علمی و بینالمللی به عنوان یکی از اولویتهای وزارت علوم خاطرنشان کرد: فرصتهای مطالعاتی 6 ماهه و 9 ماهه مورد حمایت وزارت علوم است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با پیشنهاد یکی از اعضای شورای دانشگاه بیرجند جهت ایجاد مرکز فناوریهای نرم و محاسباتی در رشته های علوم انسانی و علوم کامپیوتر موافقت کرد و نگاه ویژه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را مورد تأکید قرار داد.
همچنین در این نشست دکتر خلیل خلیلی کارکردهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند را زمینه ساز امنیت و نگهداشت جمعیت در مرز شرقی کشور بیان کرد و بعد مسافت با مرکز، محدودیتهای اقلیمی، شرایط آب و هوایی و محرومیتهای منطقه را از چالشهای آموزش عالی ذکر کرد که موجب تأثیرگذاری بر مسائل پژوهشی میشود.
رئیس دانشگاه بیرجند تأکید کرد: تولی آموزش باید به دانشگاه ها برگردد و تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند برای پاسخگویی به دغدغه ها و برآوردن نیازهای پژوهشی کشور توسط بخش آموزش عالی صورت پذیرد.
No tags for this post.