نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه مدیریت شهری باید در راستای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار باشد

معصومه ابتکار روز دوشنبه در همایش روسای شورای اسلامی استانها و مدیران کل محیط زیست سراسر کشور افزود: یک برنامه جهانی در جهت توسعه پایدار داریم که اهداف آن توسط همه کشورها تایید شده است و در بحث مدیریت شهری توسعه پایدار باید برنامه جامع، کامل و همه جانبه باشد.

وی خاطرنشان کرد: شوراها، اهداف توسعه پایدار به ویژه در بحث مدیریت شهری را در برنامه ریزی خود قرار دهند. ابتکار تاکید کرد: امروزه در برنامه مدیریت شهری و همچنین شکوفایی شهری برنامه های خوبی داریم که از دو منظر مهم است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: انتقال تجربه جهانی که در آن خطاها و همچنین موقعیت ها مورد آزمون قرار گرفته که باید از آنها درس بگیریم و دچار اشتباهاتی که در دنیا اتفاق افتاده نشویم و مسیری که دنیا رفته است ما دوباره تکرار نکنیم؛ یکی از این دو منظر است.
وی اضافه کرد: استفاده از آخرین دستاوردهای علمی دنیا یکی دیگر از این منظرهای مهم است که در این خصوص کارها و اقدامات مهمی در دنیا انجام شده است.
ابتکار با اشاره به اینکه به عنوان مثال کاشت درخت در دو طرف خیابان ها و اندازه گیری آلودگی های هوا در خانه های مجاور این خیابان ها، دارای تاثیرات 10 برابری بوده است و به عنوان یک سپر در مقابل آلودگی هوا عمل می کند، این یکی از دستاوردها است.
وی ادامه داد: می بایست در برنامه ریزی های شهری به این دستاوردهای علمی توجه شود و به عنوان نمونه استفاده از فناوری های نوین در جهت کاهش مشکلات شهری و به حداقل رساندن آن به خصوص در زمینه استفاده از انرژی های نوین است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شوراها اگر اراده جدی داشته باشند و از اختیارات قانونی و جایگاه رفیعی که در قانون اساسی برای آنها تعریف شده است استفاده کنند، می توانند در زمینه حفاظت از محیط زیست در بخش مدیریت شهری بسیار مهم واقع شوند و در راستای حل مشکلات مردم برنامه ریزی های صحیح داشته باشند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش شوراها در جلب مشارکت مردم برای حل معضلات محیط زیستی گفت: یکی از اقدامات مشترک موثر در حوزه محیط زیست میان شوراها و ادارات کل محیط زیست استان ها می تواند بر پایه مراکز پایش مشترک باشد که نمونه موفق آن در شهر مشهد اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه تعامل بین ساختارهای سیاسی و اجرایی کشور توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت، افزود: بی تردید زمان زیادی نداریم، چرا که حدود 10 ماه از عمر دولت و 8 ماه از عمر شوراها باقی مانده است که باید در این مدت برنامه های خود را عملیاتی و اجرایی کنیم.
ابتکار گفت: نیروهای مسلح، قوه مقننه و دیگردستگاه ها باید شوراهای شهر و روستا را برای اجرای سیاست های کلی یاری کنند که البته این اتفاق باید ابتدا از درون خود شوراها آغاز شود؛ همچنین سازمان حفاظت محیط زیست نیز آمادگی خود را برای یاری رساندن به شوراها برای اجرای سیاست های کلی اعلام می کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برنامه های شهری باید منطبق با نیازهای توسعه پایدار شهرها باشند، بر همین اساس اهداف 17گانه ای تصویب شده که در آن با تدوین نقش هایی به دنبال تحقق این اهداف هستیم و یکی از مولفه های مهم آن توسعه پایدار شهرهاست.
وی اضافه کرد: بی تردید در موضوع توسعه پایدار شهری، باید جامعیت کافی وجود داشته باشد و این طور نباشد که توسعه پایدار شهرها به قیمت نادیده گرفتن شدن محیط زیست و نشاط و شادابی در شهرها تمام شود.
ابتکار با اشاره به وجود شاخص های جهانی در جهت شکوفایی شهری تاکیدکرد: این شاخص ها از اهمیت بسیاری برخوردارند چرا که می توانند در برنامه ریزی های شهری مدنظر قرار گیرند، این برنامه ها بویژه در سطح جهانی می تواند موجب انتقال تجربه های جهانی برای شوراها و به طور کلی مجموعه مدیریت شهری باشد.
وی با اشاره به سابقه حضور خود در شورای شهر تهران گفت: به شوراها تعلق خاطر دارم چرا که در دوره سوم شورای شهر تهران نماینده مردم در این شورا بودم و اگر شوراها اراده کنند و به طور جدی در کاری وارد شوند و از جایگاه رفیع قانونی خود استفاده کنند، بی تردید نقش بسیار موثری در حل مشکلات شهرها ایفا خواهند کرد، اما نکته قابل توجه این است که تا چه میزان از این جایگاه استفاده می کنیم و با برنامه ریزی های صحیح در جهت حل مشکلات شهرها گام برمی داریم.

 مکلف شدن شهرداری تهران برای استفاده از 10درصد انرژی خورشیدی در پارک ها
ابتکار اظهارکرد: شهرداری تهران را مکلف کردیم تا در تمام پارک های شهر تهران 10 درصد از انرژی خورشیدی استفاده کنند.وی خاطر نشان کرد: در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری را مکلف شد در تمام پارک های شهر تهران 10 درصد از انرژی خورشیدی استفاده کند که به طور قطع با اجرای چنین مصوباتی می توانیم تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.

نقش شوراها برای جذب مشارکت شهروندان
ابتکار با اشاره به نقش شوراها برای جذب مشارکت شهروندان گفت: شوراها می توانند با جذب مشارکت مردم در اجرای برنامه های محیط زیستی، گام موثری در حل معضلات محیط زیستی شهرها و روستاها بردارند.
وی تاکید کرد: در این مسیر نیز سازمان حفاظت محیط زیست برای کمک به شوراها آمادگی کامل دارد و می تواند از نظر فنی و انتقال تجربیات و تجهیزات به شوراها کمک کند.
او عملیاتی شدن مراکز پایش مشترک میان ادارات کل محیط زیست و شوراها در استان ها را یکی از نمودهای همکاری مشترک میان شوراها و سازمان حفاظت محیط زیست خواند و افزود: مرکز پایش مشترکی در مشهد، با همکاری شورای شهر مشهد راه اندازی شده که می تواند به صورت یک الگوی موفق در سایر استان های کشور نیز اجرایی شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر این هدف گذاری انجام شود و مراکز پایش مشترک در سایر شهرها نیز دایر شود، حتما اقدام موثری صورت گرفته است.
ابتکار با ابراز تاسف از اینکه در برخی از شهرهای کشور در دوره هایی به استقرار صنایع در شهرها توجه کافی نشده است، گفت: با ایجاد صنایع آلاینده در شهرها، معضلات و مشکلات بسیاری ایجاد شده است که فعالیت این صنایع تبعات مخربی بر کیفیت زندگی شهروندان در این شهرها داشته است.
وی تصریح کرد: مرکز پایش مشترک می تواند با اندازه گیری شاخص های مشخص شده در برنامه ریزی های آینده تاثیرگذار باشد و باید این تجربه موفق شهر مشهد، به روشنی معرفی شود و در سایر شهرها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوع مدیریت پسماند، افزود: امروز مدیریت پسماندهای خانگی، بیمارستانی، صنعتی و در برخی روستاها پسماندهای کشاورزی، نیازمند استفاده از فناوری های نوین و سیاستگذاری درست است تا از این طریق بتوان بر مشکلات و معضلات ناشی از پسماندها بر شهرها و روستاها فائق آمد.
وی اضافه کرد: امروز موضوع بازیافت در دنیا مورد تاکید قرار گرفته است، موضوعی که در تعالی دینی ما تاکید شده که هیچ یک از نعمت هایی که در عالم خلقت وجود دارد نباید دور ریخته شود.
ابتکار ادامه داد: امروز در دنیا پس از استفاده چند ساله از گوشی های تلفن همراه، این وسیله قابلیت بازیافت دارد و از فلزات گرانبهایی که در آن استفاده شده، دوباره استفاده می شود و این موضوع به عنوان بازیافت وسایل الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: آموزش و جلب مشارکت مردم در حوزه های محیط زیستی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در حال حاضر نیز در بسیاری از نقاط کشور تشکل های مردمی، اقدامات موثری در حوزه های محیط زیستی برداشته اند.
وی تاکید کرد: می توان اقدامات گسترده تری با مشارکت میان شوراها و ادارات کل محیط زیست استان ها برداشت و در حال حاضر ایجاد کمپین 'سه شنبه های بدون خودرو' و کمپین 'جلوگیری از اسراف غذا' از نمونه های موفق جلب مشارکت مردم بوده است که امیدواریم با مشارکت شوراها و شهرداری ها شاهد بروز نمونه های موفق تری در این حوزه باشیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل