پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت انگلیس امروز دوشنبه نوشت: فرودگاه جورج در جنوب آفریقای جنوبی با یک ژنراتور خورشیدی تغذیه می شود و اکنون می تواند با استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشید، همه فعالیت های خود را از جمله در برج های مراقبت و غلتک های بار، مطابق روال انجام دهد.
دو هزار صفحه خورشیدی این فرودگاه تا 750 کیلووات برق تولید می کند که از رقم 400 کیلووات برقی که برای اداره این فرودگاه نیاز است، بالاتر است. 250 کیلووات انرژی مازاد این نیروگاه خورشیدی به مصرف ساکنان محلی می رسد.
فرودگاه مذکور پس از فرودگاه بین المللی کوچین هند، دومین تاسیسات از این نوع در جهان است که صرفا با تکیه به انرژی تولیدی صفحه های خورشیدی فعالیت می کند.
سالانه حدود 700 هزار مسافر از فرودگاه جورج استفاده می کنند و این فرودگاه تولید گاز دی اکسید کربن خود را از زمان بهره برداری آزمایشی در سال میلادی گذشته تا 1229 تن کاهش داده است.
سامانه تامین برق فرودگاه جورج در روزهای بارانی و شب ها به شبکه برق ملی وصل می شود.
آفریقای جنوبی که طی سال های گذشته شاهد خاموشی های عمده بوده است، برای تنوع بخشیدن به گزینه های انرژی تلاش می کند.
شرکت فرودگاه های آفریقای جنوبی که شرکت اپراتور فرودگاه مذکور است، ابراز امیدواری کرده است که تا سال 2030 میزان کربن تولیدی خود را به صفر برساند.
بر اساس اعلام بانیان این پروژه، آب و هوای جورج که شهری با 150 هزار نفر سکنه است، بسیار غیرقابل پیش بینی و متغییر است و همین امر این شهر را به گزینه خوبی برای آزمودن این طرح تبدیل کرده است.
مارسلن استالنبرگ مدیر تعمیر و نگهداری فرودگاه جورج به خبرگزاری فرانسه گفت: نظر ما این بود که اگر بتوان سامانه خورشیدی را در غیرقابل پیش بینی ترین آب و هوا راه اندازی کرد، قطعا در بخش های دیگر کشور این کار اثربخش تر خواهد بود.
فرودگاه های دو شهر کیمبرلی و آپینگتون نیز در حال مجهز شدن به فناوری خورشیدی هستند. سه فرودگاه محلی دیگر نیز در فهرست آینده این پروژه قرار دارند.
آفریقای جنوبی به طور کلی کشوری وابسته به زغال سنگ است و حدود 90 درصد برق مصرفی این کشور با سوخت زغال سنگ تولید می شود.
به گزارش ایرنا، فرودگاه جورج اکنون در نظر دارد با افزایش ظرفیت نیروگاه کوچک خود و نصب باتری های بیشتر، انرژی مصرفی در شب را نیز ذخیره کند.