مهارت برقراری ارتباط در هر شغلی از اهمیت خاص خود برخوردار است و دانشجویان پرستاری به واسطه ارتباطات گسترده و نزدیکی که با بیماران و خانواده آن ها، کادر درمانی و پزشکان دارند نیاز ویژه ای به برخورداری صحیح از این مهارت دارند.
در این رابطه پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در پژوهشی، تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی برمیزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از برقراری ارتباط با بیماران را مورد بررسی قرار داده اند.
مهارت برقراری ارتباط در هر شغلی از اهمیت خاص خود برخوردار است و دانشجویان پرستاری به واسطه ارتباطات گسترده و نزدیکی که با بیماران و خانواده آن ها، کادر درمانی و پزشکان دارند نیاز ویژه ای به برخورداری صحیح از این مهارت دارند.
این پژوهش از نوع نیمه تجربی با یک گروه، به روش پیش آزمون وپس آزمون انجام شده است. تعداد نمونهها 35 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بوده که از بین 200 نفر از دانشجویان به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند.
اطلاعات از طریق پرسشنامه سه قسمتی جمع آوری گردید: اطلاعات جمعیت شناختی، آزمون مهارتهای ارتباطی «کوئین دام» که روایی و پایایی آن در مطالعات گذشته سنجیده شده و پرسشنامه پژوهشگر ساخته «رضایت دانشجویان پرستاری در برقراری ارتباط با بیماران». روایی پرسشنامه به روش روایی محتوا با نظر خواهی از 10 تن از مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی تهران و پایایی آن با آلفای کرونباخ با 10 نفر از دانشجویان محاسبه شد. دادهها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد.
محققین در نتیجه گیری از یافته های پژوهش خود که در نشریه علمی پژوهشی «مدیریت ارتقای سلامت» انعکاس یافته اشاره نموده اند که آموزش مهارت ارتباطی به دانشجویان پرستاری سبب افزایش رضایتمندی آنها در برقراری ارتباط با بیماران میشود و لذا پرداختن به آن از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس توصیه این محققین مسئولان و مدرسان پرستاری لازم است به آموزش مهارتهای ارتباطی در دروس نظری و عملی خود توجه بیشتری نمایند.
منبع: ثابت دیزکوهی، ش. و همکاران. 1395. تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از برقراری ارتباط با بیماران. مدیریت ارتقای سلامت، 6(1): 14-8.
No tags for this post.