تشخیص سلول های سرطانی با امواج صوتی

به گزارش ایرنا از ساینس، روش های کنونی برای تشخیص سلول های سرطانی، یا با استفاده از آنتی بادی ها انجام می شود یا بر اساس تفاوت این سلول ها با سلول های سالم صورت می گیرد. 

در روش اول، آنتی بادی ها با سلول های سرطانی ترکیب می شوند و این سلول ها را مجزا می کنند. در روش دوم، تشخیص با استفاده از تفاوت سلول های سرطانی با سلول های سالم از نظر اندازه، شکل ظاهری و خواص الکتریکی صورت می گیرد. 

هر دو روش تشخیص زمان گیر و پرهزینه است و از دقت بالایی برخوردار نیست. 

روشی که محققان دانشگاه پِن طراحی کرده اند، سلول های سرطانی را در کمترین زمان ممکن، با بالاترین دقت و کمترین هزینه تشخیص می دهد. در واقع یافتن یک سلول سرطانی بین سلول های سالم، مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است؛ زیرا باید یک سلول در بین میلیاردها سلول دیگر در نمونه خونی تشخیص داده شود.

این روش با استفاده از امواج صوتی انجام می شود که در آن از یک دستگاه میکروفلوییدی صوتی استفاده می شود. نمونه خون بیمار از محفظه دستگاه عبور می کند. در حین عبور خون، فشار صوتی متناسب با اندازه و وزن سلول، به سلول های خون وارد می شود. این کار سبب می شود که سلول هایی که از جهت این دوفاکتور متفاوت هستند، وارد محفظه دیگری شده و جمع آوری شوند.

این روش که تنها در کسری از ثانیه انجام می شود، برای زنان باردار نیز قابل استفاده است.

تشخیص سلول های سرطانی با استفاده از امواج صوتی، غیر تهاجمی و دقیق است و به هیچ عنوان تغییری در سلول های سرطانی و سالم ایجاد نمی کند. 

نتایج این تحقیقات در Proceedings of the National Academy of Sciencesمنتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا