شیمی درمانی درایران بیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکا تجویز می شود

 دکتر محمد اسماعیل اکبری روز شنبه درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه دربسیاری ازموارد امکان اینکه بیماران شیمی درمانی نشوند، وجود دارد، افزود:شیمی درمانی بر برخی از سرطان ها تقریبا بی تاثیر است؛ به طور مثال در سرطان های متاستاتیک معده و در بسیاری از سارکوم ها، شیمی درمانی تقریبا بی اثر است.

وی ادامه داد: درایران بیشترازحد معمول از شیمی درمانی استفاده می شود که برای بیماران هم ضرر مالی و هم جانی دارد.
اکبری با اشاره به اینکه رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد که بیش از 95 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه، شیمی درمانی می شوند در حالیکه این رقم باید حدود 70 درصد باشد.
وی با اشاره به اینکه درمان اصلی سرطان، جراحی است، اظهار کرد:براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، نزدیک 50 درصد موارد درمان قطعی با این روش حاصل می شود و شیمی درمانی حدود 11 درصد تاثیر دارد.
اکبری ادامه داد که روش های درمانی را نمی شود کنار گذاشت اما باید بجا استفاده شود؛ ما به دلیل استفاده نا بجا از روش های درمانی در برخی موارد برای مریض مشکلاتی را هم به وجود می آریم .
دبیر انجمن رادیو تراپی آنکولوژی ایران چندی پیش ضمن انتقاد از استفاده بی رویه از شیمی درمانی برای درمان سرطان درکشور گفت: سالانه بیش از ١٥٠٠ میلیارد تومان هزینه داروهای شیمی درمانی توسط دولت پرداخت می شود.
دکتر احمد عامری، ناهماهنگی بین بخشی پزشکان را اصلی ترین عامل گسترش استفاده بی رویه از شیمی درمانی در کشور عنوان کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شیمی درمانی، یکی از روش های درمان غیرجراحی سرطان است که متاسفانه در ایران به صورت بی رویه و در بسیاری از مواقع، بی مورد از آن استفاده می شود و هزینه های بالای آن، مانع پیشرفت موثر رادیوتراپی در کشور شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا