تاثیر تخم مرغ بر کاهش خطر دیابت

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که مصرف تخم مرغ خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را کاهش می دهد . محققان دریافتند  مردانی که در هفته حدودا چهار تخم مرغ مصرف می کنند ، نسبت به مردانی که تنها یک تخم مرغ در طول هفته می خورند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را 37 درصد در خود کاهش می دهند .

دیابت نوع 2 نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌ شود . نشانه‌ های کلاسیک این بیماری شامل احساس تشنگی مفرط ، تکرر ادرار و احساس گرسنگی زیاد است . چاقی دلیل عمده دیابت نوع 2 در افرادی است که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند . از دیگر دلایل آن می ‌توان به عدم تحرک ، فشار خون بالا ، داشتن HDL خون پایین و یا تری گلیسیرید بالا اشاره کرد .

عوارض ناشی از قند خون بالا می ‌تواند باعث بیماری قلبی ، سکته‌ ها ، ریتینوپاتی دیابتی که بر بینایی اثر می‌ گذارد ، نارسایی کلیوی و گردش ضعیف خون در دست و پا شود .

بر اساس گزارش های اعلام شده این نوع از دیابت در سطح جهانی در حال گسترش است . محققان دانشگاه شرقی فلاند (University of Eastern Finland) طی یک بررسی گسترده عادت و رژیم غذایی دو هزار و 332 مرد سنین بین 42 تا 60 سال را مورد ارزشیابی قرار دادند . در طول نوزده سال پیگیری این پژوهشگران ، از مجموع افراد مورد بررسی قرار گرفته ، 432 نفر به دیابت نوع دو مبتلا شدند .

محققان پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های خود از عادت غذایی این افراد دریافتند که مصرف تخم مرغ نقش تعیین کننده ای در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو همچنین قند خون پایین دارد . قابل ذکر است که در این رابطه عواملی چون فعالیت های فیزیکی ، شاخص توده بدن ( سنجش آماری در مقایسه وزن و قد ) ، سیگار کشیدن و مصرف میوه ها و سبزیجات نقش خواهند داشت .

بر اساس گفته این محققان ، خوردن چهار تخم مرغ در هفته مزایای خاص اضافی برای مردان نخواهد داشت . علاوه بر کلسترول ، تخم مرغ حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید است که می تواند در متابولیسم گلوکز ، درجات پایین التهاب و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 موثر باشد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله امریکایی تغذیه بالینی (Clinical Nutrition) به چاپ رسیده است .