نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر تخم مرغ بر کاهش خطر دیابت

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که مصرف تخم مرغ خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را کاهش می دهد . محققان دریافتند  مردانی که در هفته حدودا چهار تخم مرغ مصرف می کنند ، نسبت به مردانی که تنها یک تخم مرغ در طول هفته می خورند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را 37 درصد در خود کاهش می دهند .

دیابت نوع 2 نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌ شود . نشانه‌ های کلاسیک این بیماری شامل احساس تشنگی مفرط ، تکرر ادرار و احساس گرسنگی زیاد است . چاقی دلیل عمده دیابت نوع 2 در افرادی است که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند . از دیگر دلایل آن می ‌توان به عدم تحرک ، فشار خون بالا ، داشتن HDL خون پایین و یا تری گلیسیرید بالا اشاره کرد .

عوارض ناشی از قند خون بالا می ‌تواند باعث بیماری قلبی ، سکته‌ ها ، ریتینوپاتی دیابتی که بر بینایی اثر می‌ گذارد ، نارسایی کلیوی و گردش ضعیف خون در دست و پا شود .

بر اساس گزارش های اعلام شده این نوع از دیابت در سطح جهانی در حال گسترش است . محققان دانشگاه شرقی فلاند (University of Eastern Finland) طی یک بررسی گسترده عادت و رژیم غذایی دو هزار و 332 مرد سنین بین 42 تا 60 سال را مورد ارزشیابی قرار دادند . در طول نوزده سال پیگیری این پژوهشگران ، از مجموع افراد مورد بررسی قرار گرفته ، 432 نفر به دیابت نوع دو مبتلا شدند .

محققان پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های خود از عادت غذایی این افراد دریافتند که مصرف تخم مرغ نقش تعیین کننده ای در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو همچنین قند خون پایین دارد . قابل ذکر است که در این رابطه عواملی چون فعالیت های فیزیکی ، شاخص توده بدن ( سنجش آماری در مقایسه وزن و قد ) ، سیگار کشیدن و مصرف میوه ها و سبزیجات نقش خواهند داشت .

بر اساس گفته این محققان ، خوردن چهار تخم مرغ در هفته مزایای خاص اضافی برای مردان نخواهد داشت . علاوه بر کلسترول ، تخم مرغ حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید است که می تواند در متابولیسم گلوکز ، درجات پایین التهاب و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 موثر باشد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله امریکایی تغذیه بالینی (Clinical Nutrition) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل