این بطری می‌تواند زمان فاسد شدن شیر را اعلام کند

این حسگر ارزان‌قیمت الکترونیکی، می‌تواند تازگی شیر را به صورت بی‌سیم پایش کند. این تیم از روش چاپ سه بعدی برای تولید حسگر استفاده کرده و معتقد است این حسگر می‌تواند تأثیری عظیم بر صنعت داشته باشد.

این تیم به‌منظور ساخت اجزای الکترونیکی با حساسیت کافی از طریق چاپ سه بعدی از ساختارهای پلیمری حفره‌دار و دارای میکرو کانال استفاده کرده است. تیم از طریق حفره‌هایی که امکان تزریق را فراهم می‌کردند قالب را با استفاده از فلز مایع پر کرد. این فلز مایع، پس از انجماد، اجزا را شکل می‌داد.

پژوهشگران با این روش، اجزای الکترونیکی مختلفی را خلق کرده‌اند. این اجزا عبارت‌اند از واسط القایی، مقاومت و خازن. ایدۀ بطری شیر زمانی مطرح شد که تیم به دنبال راهی برای آزمایش این اجزا بود. اعضای تیم با یکپارچه‌سازی واسط القایی و خازن، یک مدار رزونانسی ایجاد کرده و آن را در داخل بطری نصب کردند. بطری به‌گونه‌ای طراحی شد که با تکان دادن سریع آن مقداری از مایع درون بطری وارد شکاف خازن می‌شود و تیم می‌تواند تغییر سیگنال‌های الکتریکی در واکنش به سطح باکتری موجود در مایع را مشاهده و ثبت کند.

فناوری چاپ سه بعدی و هشدارهای امنیت غذایی

پژوهشگران این بطری آزمایشی را به مدت ۳۶ ساعت در دمای اتاق نگاه داشتند و نتایج مشاهده‌های خود را هر ۱۲ ساعت یک‌بار یادداشت کردند. آن‌ها مشاهده کردند که اوج فرکانس لرزشی شیر درنتیجۀ افزایش سطح باکتری، ۴٫۳% کاهش یافت. بااین‌وجود، در بطری موجود در داخل یخچال، شاهد ۰٫۱۲% کاهش فرکانس بودند.

به گزارش فردانما،لوی لین، یکی از اعضای تیم، می‌‌گوید: «این فناوری چاپ سه بعدی، می‌تواند باعث ارزان شدن مدارهای الکترونیکی شود به‌گونه‌ای که بتوان از آن‌ها در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کرده و هشدارهای امنیت غذایی به مشتریان ارائه کرد. می‌توانید این سناریو را تصور کنید: می‌توانید از گوشی موبایل خود برای بررسی تازگی غذا در قفسۀ فروشگاه‌ها استفاده کنید!»