تغذیه با شیرمادر 7 درصد افزایش یافته است

سید حسن قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان افزود: تغذیه با شیر مادر یکی از نکاتی که مورد توجه پزشکان کودکان بوده و امروزه شاهد افزایش این موضوع هستیم.
وی اظهار کرد که باتوجه به زندگی ماشینی و مشکلات معیشتی و اجتماعی این موضوع مهم در کشور تحقق یافته است.

** کاهش مرگ و میر در کودکان کمتر از 5 سال 
وی سن طلایی در افراد را 5سال اول زندگی اعلام کردوگفت: حدود 37 سال پیش هرسال 250 هزار کودک کمتر از 5 سال فوت می کردند که این رقم در حال حاضر به کمتر از 24 هزار کودک رسیده است.
وزیر بهداشت تاکید کرد که این تعداد هم قابل توجه است و باید با اقدامات لازم این معضل را در کشور کاهش دهیم.
وی گفت: این موضوع موفقیتی بسیار ارزشمند است اما به این معنی نیست که باید متوقف شویم بلکه باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به ارتقا شاخص های سلامتی کودکان صرف کنیم.
هاشمی ادامه داد: هرساله حدود یک میلیون و 570 هزار کودک به دنیا می آیند که باید تمهیدات لازم برای موارد موارد بهداشتی و درمانی آنها فراهم شود.
وی اظهار کرد که در ابتدای دولت یازدهم مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال به ازای هر هزار تولد زنده 15 نفر بوده که این رقم با آمار سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشت.
وزیر بهداشت بیان کرد: این رقم در سال گذشته کاهش یافته و به ازای هر هزار تولد زنده به 13.8 کودک رسیده است.
وزیر بهداشت گفت: آمار مرگ و میر کودکان کمتر از 5 سال براساس سازمان بهداشت جهانی 17 نفر به ازای هر هزار کودک است که در سال 92 در این تعداد قرار داشتیم که این موضوع به کمتر از 15.6 کودک به هزای هر هزار نفر کاهش یافته است.
وی اظها کرد که حدود 60 هزار موالید نسبت به دوره قبل در کشور کاهش یافته و تعداد فوتی ها در سال گذشته 72 هزار مورد کاهش یافته که این موفقیت حاصل تلاش نظام سلامت بوده که بخشی از آن مرهون تلاش دولت در اجرای طرح تحول سلامت است.

** تکمیل شبکه های بهداشتی در کشور
هاشمی، تکمیل شبکه های بهداشتی را از جمله کارهای در دست اقدام این مجموعه اعلام کرد و گفت: در سالهای گذشته شبکه های بهداشت در روستاها راه اندازی شده که امروزه شاهد دستاوردهای مهم آن هستیم اما سعی کردیم این مجموعه ها را در شهرها هم گسترش دهیم.
وی ادامه داد که این کار مهم در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، یزد و آذربایجان شرقی اجرا شده است و هر 3 هزار نفر دارای یک مراقب سلامت شده اند.
وزیر بهداشت ادامه داد که بیش از 6 هزار و 500 مطب در 270 شهر کشور دایر می شود. با راه اندازی این مجموعه به تدریج نظام ارجاع در کشور را می توانیم، اجرایی کنیم.
وی به افزایش تعداد تخت های NICU در کشور اشاره کرد و گفت: 700 تخت NICU به حدود 2 هزار تخت اضافه شده است تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.
به گزارش ایرنا، بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماریهای کودکان با حضور پزشکان و محققان داخلی و خارجی از امروز در سالن همایش مرکز طبی کودکان آغاز به کار کرد و تا 2 آبان ماه به کار خود ادامه می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا