نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسائی ترکیب ناشناخته گیاه کندر توسط پژوهشگران

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی نیکولاس بالدووینی در موسسه شیمی شهر نیس واقع در کشور فرانسه در مطالعات جدید خود به بررسی ترکیب ناشناخته ای که در گیاه کندر وجود دارد پرداخته و موفق به کشف دو مولکول ویژه ای شده اند که عامل پدیدار شدن بوی خاصی است که از این گیاه باستانی متصاعد شده و عموما در بین مردم با عنوان بوی صومعه قدیمی شهرت دارد.

پژوهشگران در مطالعات جدید خود برای نخستین بار موفق به شناسائی دو ترکیب ویژه در گیاه کندر شدند که اولیبانبک اسید olibanic acids نام گذاری شدند. این تیم تحقیقاتی همچنین موفق به سنتز نسخه های مصنوعی این مولکول نیز شدند.

به گفته پژوهشگران این بو ریشه در شیره طبیعی درخت کندر دارد که از طبقه گیاه شناسی Boswellia  محسوب شده و از دوران باستان از آن به عنوان ماده خوشبو کننده استفاده می شده است. قدیمی ترین مستندات مرتبط با کاربرد این گیاه در بین النهرین و مصر باستان است که بر اساس مدارک تاریخی و باستان شناسی می دانیم که این ماده از قرن چهارم پیش از میلاد در این سرزمین ها به عنوان ماده خوشبو کننده کاربری داشته است.

در تعریف علمی ، کندر گیاهی از راسته Sapindales محسوب می شود که  صمغ و شیره آن به عنوان ماده خوشبو کننده مورد استفاده قرار گرفته و در خاورمیانه آن را به همراه اسپند دود کرده و محیط را به وسیله آن خوشبو می کردند. نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra  و در برخی موارد B. carterii است. اگرچه در دوران گذشته از شیره کندر به عنوان نوعی آدامس استفاده کرده و آن را می جویدند اما  طعم این عصاره بسیار تلخ است.

پژوهشگران در مطالعات جدید خود برای نخستین بار موفق به شناسائی دو ترکیب ویژه در این گیاه شدند که اولیبانبک اسید olibanic acids نام گذاری شدند. این تیم تحقیقاتی همچنین موفق به سنتز نسخه های مصنوعی این مولکول نیز شدند.

نیکولاس بالدووینی در این رابطه گفت: ما در مطالعات جدید خود موفق به استفاده از این عنصر برای ساخت ترکیب عطر شده ایم.

منبع: livescience

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل