طرح های کلان حوزه اقتصاد مقاومتی از سوی دولت تامین اعتبار می شود

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه تا کنون 4 تا 5 درصد اعتبارات مربوط به طرح های کلان تامین شده است و این مسئله اجرای این طرح ها را با مشکل مواجه کرده است، گفت:طرح هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شده باشد از سوی دولت تامین اعتبار خواهد شد.

دکتر وحید احمدی عصر چهارشنبه در حاشیه صد و چهل و هفتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در نشست امروز این کمیسیون سه موضوع اصلی مورد بررسی قرار گرفت، بحث در خصوص سند راهبردی ملی توسعه دانش بنیان در حوزه هوشمند سازی برق را از آن جمله دانست و گفت: این بدان جهت است که برای هر یک از طرح های کلان باید یک سند راهبردی تهیه شود.
وی افزود: بر اساس سند راهبردی طرح کلان هوشمند سازی برق مراحل اجرایی طرح در حوزه های بالاتر و همچنین مجموعه های مربوط به این طرح مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار می گیرد، ضمن اینکه اعتبارات طرح نیز 50 درصد در شورای عتف و 50 درصد باقیمانده از سوی دستگاه مربوطه تامین می شود.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به اینکه طرح کلان هوشمند سازی برق یکی از طرح های بزرگ و مورد نیاز کشور است که اعتبار آن به طور حتم محقق خواهد شد، گفت: چراکه از این تکنولوژی برتر برای افزایش راندمان شکبه برق و در راستای اقتصاد مقاومتی بهره برداری خواهد شد.
دکتر احمدی با اشاره به اینکه انجام پروژه ها و طرح های کلان به دلیل عدم اختصاص بودجه لازم هم اکنون با مشکل مواجه شده است افزود: تا کنون تنها 4 تا 5 درصد اعتبارات مربوط به طرح های کلان تامین شده است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درعین حال تصریح کرد: البته با رایزنی انجام شده با دولت، اعتبار طرح هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شده باشد در قالب جدول 14 از سوی دولت تامین اعتبار و سرمایه گذاری خواهد شد.
وی در ادامه یکی دیگر از بحث های مطرح شده در صد چهل و هفتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه گزارش آمایش آموزش عالی کشور عنوان کرد و گفت: این طرح بر اساس کار گسترده انجام شده در وزارت علوم و با برخی اصلاحات جزئی و با همه مفاهیم پیش تر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
دکتر احمدی اضافه کرد: در این طرح وضعیت توزیع کلی آموزش عالی کشور از جمله پراکندگی دانشگاه ها و رشته ها تحصیلی بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و ماموریت گرا کردن سیستم آموزش عالی از اهداف اصلی آن است.
وی همچنین بحث گزارش پیشرفت طرح آینده نگاری ملی را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای عتف برشمرد و با بیان اینکه این نیز یکی از طرح های اساسی کشور به شمار می رود افزود: در این طرح که در دولت به تصویب رسیده است و اجرای آن برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شده است و نظارت بر اجرای آن برعهده دبیرخانه عتف می باشد، به وضعیت آینده توسعه علم و فناوری کشور پرداخته شده است
دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در توضیح بیشتری در خصوص تعریف آمایش آینده ملی، اظهارکرد: این بدان معنی است که ضمن بررسی نیازهای موجود و پیش بینی و برنامه ریزی لازم برای آینده آموزش عالی کشور و همچنین آینده فناوری در حوزه های مختلف از جمله صنعت، برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: بعنوان مثال اینکه در آینده حوزه نفت از چه تکنولوژی قرار است بهره مند شود و چه فناوری هایی در این حوزه در حال خلق شدن است، یا بررسی ادامه حیات برخی صنایع در برخی مناطق کشور مانند صنعت کاشی سرامیک در شهر یزد با توجه به مشکل کم آبی در منطقه از جمله مباحث آمایش آینده ملی است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا