نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هزینه ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی سل مقاوم به درمان

دکتر علی‌اکبر سیاری صبح چهارشنبه در همایش ملی مبارزه با سل اظهار داشت: سل سلامت مردم دنیا را به خطر می‌اندازد و هیچ فردی از سل مصون نیست.

وی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی که نشان می‌دهد میزان ابتلا به سل در ایران ۱۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، افزود: وضعیت ابتلا به سل در کشورمان نسبت به جهان و منطقه مدیترانه شرقی خیلی بهتر است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اعلام اینکه یکی از اهداف توسعه پایدار، مسئله پایان دادن به اپیدمی سل است، گفت: هدف اول که بر اساس سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است، کاهش ۹۵ درصدی مرگ و میر در مبتلایان به سل است.

وی هدف دوم را کاهش ۹۰ درصدی موارد ابتلا به سل و هدف سوم را کاهش هزینه کمرشکن درمان سل عنوان کرد و افزود: این برنامه می‌بایست تا سال ۲۰۳۰ به سرانجام برسد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، سالمندی را یکی از چالش‌های پیش‌رو در مقابله با بیماری سل در کشور عنوان کرد و گفت: خطر ابتلا به سل در بیماری‌های مزمن بسیار شایع‌تر است؛ به طوری که میزان ابتلا به سل در افراد دیابتی به چهار برابر می‌رسد.

سیاری از حاشیه‌نشینی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های مبارزه با سل نام برد و گفت: در دنیا ثابت شده حاشیه‌نشینان از دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی محروم هستند در حالی که در کشور ما نیز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۷۰۰ سکونتگاه حاشیه‌نشین هستند.

وی افزود: البته وزارت بهداشت برای حاشیه‌نشینان برنامه‌های بهداشتی و درمانی در نظر گرفته و از سلامت آنان مراقبت می‌کند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت به موضوع سل و HIV اشاره کرد و گفت: وقتی این دو عامل در کنار هم قرار می‌گیرند، میزان موفقیت درمان سل کمتر شده و خطر مرگ را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

سیاری با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود ۷۵ هزار مبتلا به HIV در کشور وجود داشته باشد، گفت: ما تنها ۳۱ هزار نفر از افراد مبتلا به HIV را شناسایی کرده‌ایم و خطر ابتلا به سل در این افراد وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه از سل مقاوم به درمان به عنوان بمب نوترونی نام برد و گفت: در حالی که هزینه درمان سل معمولی ۴۵۰ هزار تومان است، اما برآورد می‌شود هزینه سل مقاوم به درمان بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان باشد.

سیاری، مشکل سل مقاوم به درمان را یک چالش پیش‌رو برای ایران و دنیا دانست و گفت: یکی دیگر از علل افزایش سل در کشور ما مهاجرت از کشورهای همسایه است.

به گزارش مهر، وی با عنوان این مطلب که ما نگران مقاومت دارویی در بیماران مسلول هستیم، افزود: مراقبت از سلامت افراد مبتلا به سل و حمایت اجتماعی از آنان از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت برای مقابله با سل در کشور است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل