به گزارش سیناپرس، استفاده از هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی نگرانیهایی را در مورد یکپارچگی تحصیلی ایجاد کرده است. توانایی ChatGPT برای تولید مقاله بدون ذکر منبع مناسب میتواند منجر به برونسپاری مقاله و سرقت ادبی شود و از طرف دیگر، ابزارهای تشخیص سرقت ادبی موجود را به چالش بکشد. برای رفع این نگرانیها، دانشگاه ها در سراسر جهان دفاتر و مراکزی را ایجاد کردهاند که بر اصول اخلاقی هوش مصنوعی متمرکز شدهاند. بسیاری از دانشگاههای دارای رتبه برتر، دستورالعملهایی را در مورد فناوریهای هوش مصنوعی مولد صادر کردهاند و بر نیاز به دستورالعملهای اخلاقی تاکید میکنند.
از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که برخی از دانشگاهها، مسائل پیچیده مربوط به اخلاق هوش مصنوعی را بیش از حد ساده کنند. به عنوان مثال، اگر دانشجویان به طور مکرر سرقت ادبی انجام دهند، دانشگاه ممکن است تنها به ابزارهای تشخیص سرقت ادبی مبتنی بر هوش مصنوعی تکیه کند و به دلایل اصلی سرقتهای ادبی همچون مدیریت زمان یا فشار تحصیلی بیتوجه بماند. این رویکرد میتواند درک درست از یکپارچگی تحصیلی را مختل کرده و عدالت سیستم آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد. برای درک بهتر این مسائل، بررسی دستورالعملهای هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی بسیار مهم است.
*دیدگاه دانشگاههای برتر
به منظور بررسی این موضوع، اخیرا نظرسنجی انجام شد تا دیدگاه و موضع دانشگاههای برتر دنیا در قبال هوش مصنوعی مورد تحقیق قرار بگیرد. در این نظرسنجی که از نیمه اول سال ۲۰۲۳ تا پایان ژوئن انجام شد، دستورالعمل های به روز شده هوش مصنوعی در این دانشگاهها مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این تحقیق، بررسی چگونگی مشاهده و رسیدگی موسسات آموزشی سراسر جهان به استفاده از هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی بود و قصد داشت مشخص کند چه تعداد از این مؤسسات از پذیرش فناوری جدید حمایت یا مخالفت میکنند و دلایل اصلی موضع آنها چیست. در این تحقیق، صفحات اصلی ۱۰۰ دانشگاه با رتبه بالا بررسی شد.
نتایج نشان داد که حدود ۳۵ درصد از دانشگاهها موضع منفی (به شدت مخالف یا مخالف) نسبت به استفاده از هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی داشتند. حدود ۳۰ درصد موضعشان خنثی بود و ۳۵ درصد هم از این فناوری جدید حمایت کردند. موضوع جالب توجه این بود که بر خلاف انتظار اولیه، دانشگاههایی با نسبت متنوعتری از دانشجویان بین المللی و داخلی، نسبت به پذیرش این فناوری جدید بدبین بودند.
*کشف و حل یک خطا
یافتههای این تحقیق وجود یک خطای بالقوه در بحثهای پیرامون کاربرد هوش مصنوعی را به خوبی نشان میدهد. در واقع اگرچه بحث و بررسی جوانب مثبت و منفی هوش مصنوعی مولد بسیار مهم است، اما این نظرسنجی نشان داد که ممکن است به صورت ناخواسته مفروضات دانشگاهها درباره نظرات و رفتارهای دانشجویان بیش از اندازه برجسنه شده باشد.
هنگامی که یک دانشگاه دارای جمعیت دانشجویی متنوع است، این به معنای طیف گستردهای از نظرات و رفتارها در مورد هوش مصنوعی مولد است. این تنوع، پیشبینی واکنش دانشآموزان به این فناوری را چالشبرانگیز کرده و منجر به عدم اطمینان میشود. بنابراین به دلیل این عدم قطعیت، دانشگاهها ممکن است در اجرای هوش مصنوعی مولد با احتیاط عمل کنند. این موضوع نشان میدهد که چرا برخی از دانشگاهها در پذیرش این فناوری تردید دارند.
بنابراین، موضع منفی یا مخالفت با هوش مصنوعی مولد در برخی از دانشگاهها با گروههای دانشجویی متنوع میتواند نشان دهنده یک خطای بالقوه در بحثهای پیرامون کاربرد این فناوری است. در حالی که دانشگاهها به توسعه و به روزرسانی دستورالعمل های خود برای هوش مصنوعی مولد ادامه میدهند، اما باید مراقب این خطا نیز باشند. اگر این خطا دسترسی دانشآموزان به هوش مصنوعی مولد را بیش از حد محدود کنند، ممکن است در اینده مانع یادگیری لازم برای نیازهای اجتماعی شود.
برای مقابله با این مشکل، دانشگاهها باید رویکردهای خود را کمتر بر اساس فرضیات و بیشتر بر تجربیات واقعی استوار کنند. دانشگاهها با تعامل فعالتر با دانشجویان میتوانند درک دقیقتری از نحوه استفاده و درک این فناوری به دست آورند. این تعامل میتواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ مانند نظرسنجی، گروههای متمرکز یا انجمنها که در آن دانشآموزان میتوانند آشکارا تجربیات، نگرانیها و دیدگاههای خود در مورد فناوریهای مربوط به هوش مصنوعی را مورد بحث قرار دهند.
چنین گفتوگویی نه تنها بینشهای ارزشمندی را در مورد کاربرد واقعی هوش مصنوعی در محیطهای دانشگاهی به دانشگاهها ارائه میکند، بلکه کمک میکند تا سیاستهایی شکل بگیرد که بیشتر با نیازها و انتظارات دانشجویان همسو هستند. این مساله در واقع تضمین میکند که دستورالعملها و ملاحظات اخلاقی در مورد استفاده از هوش مصنوعی به جای تصورات از پیش تعیین شده، بر اساس تجربیات واقعی دانشآموزان است.