آسیب های ناشی از نقص ایمنی پروژه های شهری تبعات منفی فراوانی دارد

 'اقبال شاکری' روز سه شنبه در اولین همایش ملی توسعه سلامت، ایمنی و محیط زیست در حوزه اماکن ورزشی، تفریحی، مذهبی و فرهنگی به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: متاسفانه در مصرف برخی منابع اسراف می کنیم اما در به کارگیری اصول HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) بخل می ورزیم.
وی به حادثه ایستگاه مترو کیانشهر اشاره کرد و گفت: این حادثه دو هفته قبل براثر ریزش یکباره سگمنت های ایستگاه مترو کیانشهر اتفاق افتاد و در جریان آن، چهار نفر از کارکنان مترو جان باختند و مسوول HSE مترو هم مجروح شد و اگر این حادثه، یک روز زودتر رخ می داد دستکم 400 نفر کشته برجای می گذاشت.
شاکری ادامه داد: در جریان انفجار شهران نیز اگر زمان حادثه به جای سحر ماه رمضان که تعداد زیادی از کارکنان مترو برای اقامه نماز رفته بودند در زمان دیگری مانند ظهر یا عصر رخ می دهد صدها نفر در آتش جزغاله می شدند.
وی این اتفاقات ناگوار را اخطار و زنگ خطر برای مسوولان شهری برشمرد و گفت: ماهیت پروژه های شهری و برون شهری کاملا متفاوت است زیرا مردم دائما با این پروژه ها زندگی می کنند و در سختی ها و بهبود آنها حضور مداوم دارند درحالی که در پروژه های برون شهری، جمعیت ذینفعان با حوادث و امور اجرایی طرح درگیر نیستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که گاهی کیفیت و ایمنی، فدای سرعت پروژه های شهری می شود، گفت: در نبود شرکت های معتبری که حرف اول را در حوزه HSE بزنند، بعضا پیمانکاران برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه، کیفیت را فدا می کنند که نتیجه آن بروز خطرات مختلف برای بهره برداران است.
وی از مسوولان شهری درخواست کرد که درصورت مشاهده تخلف و کوتاهی پیمانکار در زمینه HSE در اجرای پروژه، از همکاری با آنها در پروژه های آتی خودداری کنند. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران، هزینه کرد در حوزه HSE را سرمایه گذاری و حفظ منابع ارزیابی کرد و گفت: تخصیص منابع برای بهداشت، ایمنی و محیط زیست، هزینه نیست زیرا درصورت نادیده گرفتن این اصول و بروز حادثه، چندبرابر هزینه های آن را باید به عنوان خسارت و جریمه پرداخت کرد. 
اولین همایش ملی توسعه سلامت، ایمنی و محیط زیست در حوزه اماکن ورزشی، تفریحی، مذهبی و فرهنگی با حضور مدیران شهرداری، وزارت بهداشت و دانشگاهیان به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. 
دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پروژه HSE شهروندی، عهده دار بررسی اصول، شاخص ها و نیازهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست در 6 منطقه شهرداری تهران شده است. 
به گزارش ایرنا , دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر همکاران این پروژه هستند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا