نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیشگیری از یخ زدگی محصولات در مزارع و باغ ها

در بسیاری از مواقع و به ویژه در فصل های پائییز و بهار شاهد کاهش ناگهانی هوا هستیم که این موضوع در بیشتر موارد طی ساعات نزدیک به صبح رخ داده و دما به طور ناگهانی به زیر صفر کاهش پیدا کرده و شبنم های موجود در گیاهان منجمد می شوند. این عمل موجب آسیب دیدگی شدید محصولات و یخ زدگی آن ها می شود.  

این سیستم قادر به ایجاد کردن جریان باد گرم یا جریان باد سرد در منطقه اطراف خود است که بر اساس شرایط و برنامه ریزی انجام شده؛ عمل می کند.

به تازگی تیمی از دانشمندان کشور شیلی موفق به طراحی و ساخت سیستم متحرکی شده اند که به مانند یک سپر دفاعی از محصولات کشاورزی و باغداری در برابر پدیده فوق الذکر محافظت می کند. این موضوع در حالی است که بر اساس اعلام رسمی سازمان ملل متحد، تغییرات آب و هوائی سبب افزایش وقوع تغییرات ناگهانی در دمای هوای مناطق مختلف جهان شده که این موضوع می تواند برای کشاورزی یک تهدید به شمار رود. به همین دلیل گروهی از متخصصان مرکز پژوهشی شهر ماچالی در یک صد کیلومتری جنوب سانتیاگو اقدام به طراحی سیستم فوق الذکر کرده اند که دارای بازوهای بلند و مفصل داری است که یک پروانه بزرگ در انتهای آن نصب شده است. به این ترتیب با کمک این پروانه های قدرتمند، شبنم های موجود در سطح گیاهان و درختان که سبب یخ زدگی می شوند، پیش از کاهش دما به وسیله این سیستم از بین رفته و عملا آبی روی برگ ها باقی نمی ماند تا منجمد شده و به گیاهان آسیب برساند.

رودولف کورتس مدیر آژانس اختراعات کشور شیلی در رابطه با این اختراع جدید اعلام کرد: ما با هدف ایجاد نوآوری بیشتر در این پروژه توانستیم علاوه بر ایجاد سیستمی که قادر به ایجاد باد مصنوعی و از بین بردن شبنم ها است، از انرژی باد تولید شده نیز بهره برداری کرده و نیروی الکتریسیته تهیه کنیم. این سیستم قادر به ایجاد کردن جریان باد گرم یا جریان باد سرد در منطقه اطراف خود است که بر اساس شرایط و برنامه ریزی انجام شده؛ عمل می کند.

گفتنی است در ساخت این فناوری، طراحان نیوزلندی نیز مشارکت داشته اند و کارشناسان با بررسی این دستگاه، آن را بسیار کاربردی و قابل استفاده معرفی کرده اند. انرژی ایجاد شده توسط این سیستم برای استفاده در برخی از بخش های جانبی مزرعه مانند تامین نور اسطبل یا انبارها کفایت می کند.

منبع: latino.foxnews

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل