72 درصد درآمدهای دانش بنیان کشور معطوف به شرکتهای صنعتی است

رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت روز دوشنبه با اعلام این مطلب در نشست مطبوعاتی گفت: درمجموع، دو هزار و 715 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد، 239 شرکت دانش بنیان صنعتی هستند.
'حسن آقا کثیری' به رشد فزاینده آمار شرکت های دانش بنیان صنعتی طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: اواسط سال 93 بحث شکل گیری شرکت های دانش بنیان صنعتی را در شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) مطرح کردیم و با پیگیری موضوع، تا پایان سال 93 تعداد 34 بنگاه صنعتی موجود را با رسوخ فناوری های پیشرفته به بنگاه های دانش بنیان تبدیل کردیم.
وی ادامه داد: تعداد شرکت های دانش بنیان صنعتی در سال 94 نسبت به سال 93، رشد 4.6 برابری را تجربه کرد و به 156 شرکت رسید و براساس آخرین آمار تا دهم مهرماه امسال، 239 شرکت دانش بنیان صنعتی در کشور فعال شده اند.
آقا کثیری، نقش توسعه فناوری در صنایع پیشرفته را یادآور شد و گفت: شرکت های دانش بنیان صنعتی که نیروی انسانی متخصص و فرهیخته کشور در اداره آن، نقش قابل توجهی دارند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا، منجر به ایجاد اشتغال پایدار خواهند شد.
وی تصریح کرد: امروزه، مساله اصلی صنایع ما انتقال فناوری نیست بلکه شراکت تکنولوژی و ورود به زنجیره تولید ارزش بین المللی در این میان، نقش اساسی ایفا می کند.
رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت، توجه به ایجاد واحدهای توسعه و تحقیق (R&D) را از رویکردهای جدی این وزارتخانه برشمرد و گفت: تنها مجوزی که در مجموعه وزارت صنعت، مشمول برون سپاری استانی نشده و به امضای شخص وزیر می رسد، مجوز واحدهای توسعه و تحقیق است و این اهمیت موضوع را برای وزیر نشان می دهد.
وی ادامه داد: در حالیکه طی سالهای 1368 تا 1392 به طور متوسط ، سالانه 47 مجوز اعم از پروانه و گواهی تحقیق و توسعه در وزارت صنعت صادر می شد این تعداد در سال 93 به 89 مجوز رسید و با افزایش 5.4 برابری در سال 94 مواجه شد به گونه ای که در سال گذشته، 252 واحد تحقیق و توسعه در کشور ایجاد شد.
آقا کثیری، آمار واحدهای تحقیق و توسعه ایجاد شده در صنایع کشور از ابتدای امسال تا 24 مهرماه را 205 واحد ذکر کرد و گفت: برای تداوم سیر صعودی واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع کشور، مشوق های متعددی از سوی وزارت صنعت درنظر گرفته شده است که ماده 4 قانون رفع موانع تولید از جمله آنهاست.
براساس ماده 4 قانون رفع موانع تولید، دولت 50 درصد هزینه های راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی و صنعتی را عهده دار شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا