نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روسیه به چین در ساخت ایستگاه فضائی کمک می کند

وو پینگ نماینده سازمان فضائی چین در گفتگوئی ویژه اعلام کرد که این سازمان در نظر دارد سطح همکاری های خود را با آژانس فضائی روسیه در زمینه ساخت ایستگاه و آزمایشگاه فضائی ویژه چین در مدار زمین، افزایش دهد.

سازمان فضائی چین همزمان با اجرا و توسعه برنامه ساخت ایستگاه فضائی خود، امیدوار است تا همکاری و تبادل علم و فناوری در حوزه فضائی را با روسیه افزایش داده و این موضوع می تواند حوزه های مختلفی مانند آموزش فضانوردان، انجام آزمایش های علمی ، فناوری های فضائی و سایر حوزه ها را پوشش دهد.

وی در این رابطه گفت: سازمان فضائی چین همزمان با اجرا و توسعه برنامه ساخت ایستگاه فضائی خود، امیدوار است تا همکاری و تبادل علم و فناوری در حوزه فضائی را با روسیه افزایش داده و این موضوع می تواند حوزه های مختلفی مانند آموزش فضانوردان، انجام آزمایش های علمی ، فناوری های فضائی و سایر حوزه ها را پوشش دهد.

گفتنی است طی سال های گذشته همکاری فضائی چین و روسیه با رشد و گسترش مناسبی رو به رو بوده و بر این اساس بیش از 20 پروژه فضائی مشترک با همکاری دو کشور انجام شده است که همگی موفقیت آمیز بوده و نتایج قابل توجهی از آن ها به دست آمده است.

این موضوع در حالی عنوان می شود که چین در حال تکمیل پروژه ایستگاه فضائی ویژه خود است که پیش بینی می شود تا سال 2022 میلادی تکمیل شده و به طور کامل مورد بهره برداری قرار بگیرد.

افزایش سطح همکاری های چین و روسیه در زمینه اکتشافات فضائی در حالی با افزایش محسوسی رو به رو شده که چندی پیش سه قدرت شرقی شامل سازمان های فضائی چین، روسیه و هندوستان تصمیم به ارتقای سطح همکاری خود گرفته و اعلام کردند  قصد دارند پژوهش ها و عملیات های فضائی مشترکی را انجام دهند.

در سال گذشته میلادی نیز شاهد بودیم در پی بروز اختلافات گسترده ای در همکاری های بین ناسا و سازمان فضائی روسیه برای استفاده مشترک از ایستگاه بین المللی فضائی، روسیه به طور رسمی اعلام کرده بود که قصد ساخت یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید در مدار زمین دارد. در همین زمینه  سه کشور هندوستان ، روسیه و چین با امضای قرار داد جدیدی تصمیم گرفته اند تا یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید در مدار زمین ایجاد کنند . این همکاری ، مقدمه اقدامات گسترده بعدی سه کشور در عرصه پژوهش های فضائی است.  موضوع دیگری که از سوی سه کشور مورد توجه قرار داشته و می تواند زمینه همکاری های علمی مشترکی را بین کشورهای فوق ایجاد کند ؛ بحث ساخت سوخت مبتنی بر گاز متان برای سفینه های فضاپیما و هواپیماها است.

منبع: tass

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل