کودکان کم خواب پرخورتر هستند

باوجود تلاش های گسترده برای مقابله با چاقی در دهه گذشته، چاقی در کودکان به یک معضل جدی تبدیل شده است. در سال 2014 حدود 23 درصد کودکان آمریکایی زیر 5 سال دچار اضافه وزن یا چای بودند. چاقی در دوران کودکی، خطر ابتلا به بیماری های مزمن در آینده از جمله دیابت و افسردگی را افزایش می دهد.

در تحقیقات قبلی، ارتباط بین کمبود خواب با افزایش وزن و چاقی مشخص شده بود. مطالعه دیگری که توسط بنیاد ملی خواب آمریکا انجام شده نشان می دهد، 30 درصد کودکان پیش دبستانی از خواب کافی برخوردار نیستند و اغلب آنها از خواب عصرگاهی محروم هستند.

محققان دانشگاه کلرادو با هدف بررسی ارتباط بین کسری خواب و چاقی در کودکان، مطالعه ای را بر روی 5 دختر و 5 پسر 3 تا 4 سال انجام دادند. خواب این کودکان در سه وضعیت: خواب کامل (خواب عصرگاهی)، کسری خواب (بدون خواب عصرگاهی) و ترمیم (خواب عصرگاهی پس از چند روز محروم بودن از خواب) بررسی شد.

حسگری بر روی مچ هر کودک نصب شد تا میزان فعالیت، مدت زمان خواب و کیفیت خواب را اندازه گیری و ثبت کند؛ همچنین کیفیت موادغذایی و نوشیدنی های دریافتی شامل وزن، حجم، اندازه، نوع غذاهای خانگی و روش پخت آنها ثبت شد.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، در کودکان پیش دبستانی که از خواب عصرگاهی محروم هستند، میزان مصرف کالری حدود 20 درصد، قند 25 درصد و کربوهیدرات 26 درصد بیشتر از حدود معمول است.

در کودکان پیش دبستانی که از خواب عصرگاهی محروم هستند، میزان مصرف کالری حدود 20 درصد، قند 25 درصد و کربوهیدرات 26 درصد بیشتر از حدود معمول است.

روز بعد به کودکان اجازه داده شد تا هنگام عصر به هر میزان که تمایل دارند بخوابند؛ در این شرایط سطح پایه مصرف قند و کربوهیدرات به حد طبیعی بازگشت، اما همچنان میزان مصرف کالری 14 و چربی 23 درصد بیشتر از حد معمول بود.

مونیک لوبرگ، استادیار و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: نتایج تحقیقات ما نشان می دهد، محروم بودن از خواب عصرگاهی باعث افزایش مصرف موادغذایی در کودکان پیش دبستانی می شود. این نتایج می تواند به محققان در درک رابطه کسری خواب و افزایش وزن کمک کند.

این نخستین مطالعه منتشر شده ای است که تأثیرات کسری خواب بر میزان مصرف موادغذایی در کودکان پیش دبستانی را مورد اندازه گیری قرار داده است. این نتایج، تکمیل کننده مطالعات بر روی نوجوانان و افراد بزرگسال است که افزایش میزان کالری دریافتی را در افراد دچار کسری خواب نشان می دهد.

نتایج این مطالعه در Journal of Sleep Research  منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا