شهرسازی در دل تونل های آتشفشانی ماه

به گزارش مهر، بر اساس ایده ای که در کنفرانس اخیر Lunar and Planetary Science (ماه و علوم سیاره ای) مطرح شده است، می توان از تونل های برجای مانده از گدازه های آتشفشانی بر روی ماه برای ساخت شهرهایی بزرگ در این جرم فضایی و راه اندازی کلنی های انسانی در آینده استفاده کرد.

به طور کلی عوارض جغرافیایی برجای مانده از فعالیتهای آتشفشانی هدف مهمی برای برنامه ریزان اکتشافات فضایی به شمار می آیند زیرا قابلیت آن را دارند که همچون یک جان پناه مطمئن در برابر پرتوهای مرگبار کیهانی، شهاب سنگها و اوضاع بسیار سخت جوی و محیطی عمل کنند.

تونل های گدازه ای در نتیجه به جریان افتادن گدازه های آتشفشانی ناشی از فعالیتهای آتشفشانی ایجاد می شوند. لبه کناری این جریانات همزمان با سردشدن، ساختاری لوله ای شکل پیدا می کند و با پایان یافتن جریان گدازه، تونلی طبیعی ایجاد می شود.

جی ملوش استاد علوم سیاره ای، اتمسفریک و زمین شناسی از دانشگاه پوردو می گوید: هنوز درخصوص اینکه چنین تونل هایی در ماه وجود داشته باشد کاملا مطمئن نیستیم اما در چنین صورتی حداقل از این واقعیت خیالمان راحت است که با تونل های بزرگی روبرو خواهیم شد.

وی در این خصوص به وجود دره های بزرگ مارپیچی در سطح ماه به عنوان دلیلی روشن بر وجود نسبتا قطعی تونل های بزرگ گدازه ای در این جرم فضایی اشاره می کند. این دره ها تا 10 کیلومتر پهنا دارند و حالا دانشمندان دانشگاه پوردو به این نکته فکر می کنند که احتمالا تونل هایی به چنین بزرگی نیز در زیر سطح ماه وجود دارد که می توان از آنها برای شهرسازی در آن استفاده کرد.