گزارشی از جنگ سایبری بین آمریکا و روسیه

طی دهه گذشته بحث جدیدی در مناسبات سیاسی و تقابل قدرت بین کشورهای مختلف به وجود آمده است. همزمان با پیشرفت فناوری ارتباطات و فراگیر شدن استفاده از شبکه جهانی اینترنت، بسیاری از امور و فعالیت های بشر با کمک این فناوری انجام شده و به این ترتیب در وقت، هزینه و انرژی افراد صرفه جوئی شده و کارها با نظم بیشتری پیش می روند. این موضوع تنها یک جنبه این فناوری محسوب می شود و نیمه تاریک دنیای مجازی، بحث امنیت شبکه ها و پیشگیری از دسترسی و به سرقت رفتن اطلاعات بعضا حیاتی و محرمانه  از سوی دیگران نیز دارای اهمیت بسیاری است.

دو کشور ایالات متحده آمریکا و روسیه که پس از جنگ جهانی دوم و طی یک سده گذشته به طور سنتی رقیب یکدیگر محسوب شده و سابقه جنگ سرد را نیز در کارنامه دارند، به طور جدی وارد یک نبرد سایبری تمام عیار علیه یکدیگر شده اند.

 این موضوع در سال های اخیر به صورت کاملا پر رنگی در مناسبات بسیاری از کشورهای جهان دیده شده و به این ترتیب شاهد تشکیل تیم های سایبری قدرتمند و ورزیده ای از سوی کشورهای مختلف جهان هستیم که در مواقع مقتضی به سایت های حیاتی رقیب حمله کرده و با دسترسی به اطلاعات آن یا ایجاد اختلال در عملکرد این سایت ها، به حریف ضربه می زنند. در این میان اما دو کشور ایالات متحده آمریکا و روسیه که پس از جنگ جهانی دوم و طی یک سده گذشته به طور سنتی رقیب یکدیگر محسوب شده و سابقه جنگ سرد را نیز در کارنامه دارند، به طور جدی وارد یک نبرد سایبری تمام عیار علیه یکدیگر شده اند. در همین راستا ؛ یوری اوشاکوف از مقامات ارشد دولت روسیه روز گذشته به طور رسمی اعلام کرد: ما با خبر شده ایم که سازمان جاسوسی ایالات متحده آمریکا (CIA) در صدد حمله سایبری به مقامات ارشد کرملین و شخص رئیس جمهور روسیه است. در صورت وقوع این مساله، ما آماده هستیم تا پاسخی مقتضی و مناسب به آن ها بدهیم. در حال حاضر این موضوع در لبه مرزهای اعمال خشونت قرار گرفته است و ما برای آغاز این نبرد سایبری آماده هستیم.

گفتنی است روز جمعه شبکه خبری ان بی سی گزارش داده بود که سازمان جاسوسی ایالات متحده آمریکا با خبر شده است که روسیه قصد انجام عملیات سایبری خرابکارانه در حین انجام انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را دارد و به همین دلیل آمریکا نیز در اندیشه انجام عملیاتی مشابه بر علیه روسیه است.

منبع: tass

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا