نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تجمیع خرید واگن‌های مترو بهترین فرصت برای انتقال فناوری به داخل است

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، فضای ایجاد شده پس از برجام شرایطی را پیش‌روی مردم و مسئولان قرار می‌دهد که می‌توانند با انتخاب آگاهانه و درست؛ تهدیدهایی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه طی سال‌های گذشته ایجاد شده بود را به فرصتی برای رونق و رشد اقتصادی تبدیل کنند.

فرصتی که اگر به خوبی مطالعه، بررسی و در نهایت در خصوص آن تصمیم‌گیری شود می‌تواند در آینده نزدیک ایران را به قطب اقتصادی منطقه تبدیل کند. انتقال تکنولوژی از کشورهای پیشرفته به داخل در کنار واردات برخی کالاهای صنعتی و غیرصنعتی موضوعی است که این روزها کارشناسان و دلسوزان کشور بر آن تاکید دارند.

جهاددانشگاهی که این روزها در بخش صنعت و تولید در حوزه‌های مختلف، زیرساخت‌های خوبی را در خود به وجود آورده است به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح فناوری داخلی می‌تواند با انتقال بسیاری از فناوری‌ها به کشور و با بومی‌سازی آنها مسیر پیشرفت و توسعه را در ایران فراهم کند تا کشور با سرعت بیشتری در این مسیر گام بردارد.

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا در این رابطه با اشاره به برنامه‌های این نهاد انقلابی در خصوص تصمیم دولت در شورای اقتصاد برای تجمیع خرید 2000 واگن مترو و برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی ساخت داخل آن تا سقف 55 درصد در این پروژه، اظهار داشت: تجمیع خریدهای خارجی و گرفتن امتیاز انتقال فناوری یکی از روش‌های متداول، جذب و کم‌هزینه برای جذب و صاحب فناوری شدن و توسعه ساخت داخل برای کشورهای در حال توسعه می‌باشد. بازار کشورها جزو سرمایه‌های ملی و مهم آنها محسوب می‌شود و این بازارها را همه سعی می‌کنند تنها بخش کمی از آن را در مقابل گرفتن امتیازهای مهم مثل انتقال فناوری به شرکت‌های بزرگ خارجی واگذار نموده و سپس با تامین بقیه نیازهای بازار توسط سازندگان داخلی ایجاد اشتغال مولد و در پی آن توسعه خدمات برای کشور و ارتقاء اقتصادی نمایند. متاسفانه از این فرصت در قبل و بعد از انقلاب به هر دلیلی که به آن نمی‌پردازیم در کشور ما خوب استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: تصمیم دولت تدبیر و امید در این زمینه یک تحول، اقدام مهم و الگوساز برای سایر زمینه‌ها محسوب می‌شود. براساس اطلاعاتی که به دلیل توفیق شرکت در چند جلسه مرتبط با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون عمرانی وزارت کشور و دکتر معظمی معاون وزیر صنعت و کلیه مدیران و معاونان مرتبط داشتم؛ هم مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، هم معاون عمرانی وزیر کشور و هم مهندس خندان بسیار مصمم به اجرای این پروژه هستند.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای اقتصاد و جلسات بعدی، کارفرمای این پروژه معاونت عمرانی وزارت کشور به عنوان GC پروژه بوده و سازمان گسترش (ایدرو) از طرف وزارت صنعت به عنوان mc مدیریت اجرای این پروژه را به عهده دارند.

دکتر طیبی ادامه داد: از جمله وظایف mc استانداردسازی و تنوع‌زدایی از قطعات مورد نیاز در ساخت این واگن‌ها جهت تسهیل ساخت در داخل و ارائه خدمات بعد از فروش، تهیه اسناد فنی برای مناقصه‌گذاری، مذاکره با شرکت‌های خارجی و انتخاب شرکت و یا شرکت‌های خارجی به همراه همکاران داخلی آنها برای ساخت بدنه واگن، انتخاب سازندگان داخلی و همکاران خارجی آنها برای ساخت اجزاء واگن مثل سیستم رانش الکتریکی، ترمز، درب و…، نظارت بر بحث انتقال تکنولوژی، نظارت بر ساخت داخل تجهیزات‌ سازها و واگن‌سازها می‌باشد.

به گفته وی، برای کمک به mc برای انجام وظایفش به ویژه شناسایی سازندگان توانمند داخلی و نظارت بر روند انتخاب همکار خارجی مناسب برای آنها و نظارت بر ساخت داخل، شرکتی زیرنظر سازمان گسترش تاسیس شده است که برخی از مسوولیت‌ها توسط mc به آن برون‌سپاری می‌شود. هم‌اکنون نیز مدیر mc تعیین شده و کار خود را شروع کرده و هسته اولیه شرکت نیز شکل گرفته است.

دکتر طیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه عواملی ممکن است اجرای این پروژه ملی تجمیع خرید 2000 واگن مترو و برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی ساخت داخل آن تا سقف 55 درصد، را با مشکل و مخاطره مواجه سازد، اظهار داشت: اینکه وزارت کشور به عنوان کارفرما و سازمان گسترش به عنوان مدیریت طرح نتوانند وظایف خود را در ظرف زمانی موردنیاز برای تامین واگن‌ها انجام دهند جزو مخاطرات اجرای این طرح ملی است. البته در حال حاضر ساختارهای لازم طراحی شده و شروع به کار کرده‌اند. اما مطلب نگران‌کننده این است که سازمان‌های قطارهای شهری، شوراهای شهر و شهرداری‌ها در تهران و مراکز استانی که قرار است واگن برای آنها تامین شود بخواهند براساس روال غلط گذشته فقط گلیم خود را از آب بکشند و با تکه تکه کردن بازار سراغ خرید خارجی بروند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از واگن‌سازی‌های ما، ساختن بدنه واگن با نقشه خارجی، وارد کردن کلیه تجهیزات اصلی و مهم واگن مترو از خارج و پیچ و مهره کردن آن در داخل را ساخت داخل می‌دانند. در حالی که نباید پیچ و مهره کردن قطعات وارداتی را ساخت داخل بنامیم. ساخت 2000 دستگاه واگن فرصت مناسبی است که با یک برنامه‌ریزی مناسب نه حداکثر 55 درصد ساخت داخل که حداقل 55 درصد کل واگن را می‌توان ساخت داخل نمود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد انقلابی به عنوان بزرگترین مجموعه غیردولتی پژوهشی و فناورانه کشور مدعی است که می‌تواند با اجرای این پروژه به حداقل 90 درصد ساخت داخل برسد، خاطرنشان کرد: در این زمینه قاطعیت معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در عدم اجازه به تکه‌پاره شدن پروژه ضروری است و جهاد دانشگاهی نیز آمادگی کامل خود را برای کمک به تحقق این هدف اعلام کرده و رسانه‌های این نهاد نیز موظف هستند حُسن اجرای این پروژه ملی را پیگیری کنند.

دکتر طیبی در پایان تصریح کرد: براساس توانمندی جهاددانشگاهی در حوزه الکترونیک، قدرت و مکانیک و تلاش‌های قبلی این نهاد برای داخلی‌سازی سیستم رانش واگن مترو و همچنین داشتن پروژه ملی ساخت سیستم رانش، مجدداً آمادگی خود را برای ساخت داخل این سیستم پیشرفته و همچنین کمک به انتقال فناوری سیستم بوژی با همکاری یکی از بهترین‌های شرکت‌های صاحب این فناوری به GC ، mc و سایر عوامل و مدیران مرتبط اعلان کرده و با هماهنگی با mc فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل