نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت آلیاژهای حافظه‌دار با ویژگی حافظه‌پذیری و مغناطوگرمایی

علی قطبی ورزنه – دانشجوی دکتری فیزیک ماده چگال دانشگاه صنعتی اصفهان در تحقیقی، موفق به ساخت آلیاژهای حافظه‌دار دسته‌ای از آلیاژهای هویسلر شده که دارای ویژگی‌های جالبی همچون حافظه پذیری و مغناطوگرمایی هستند.

این آلیاژها تحت تأثیر میدان مغناطیسی می‌توانند تغییر طول قابل‌توجهی داشته باشند که از این ویژگی در ساخت سنسورها و محرک‌ها استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر این آلیاژها  به عنوان جایگزین مناسبی برای ترکیبات گادولونیوم دار که در یخچال‌های مغناطیسی استفاده می‌شود، معرفی شده‌اند. یخچال‌های مغناطیسی نسبت به یخچال‌های حاضر، بازده به مراتب بیشتر و صدای کمتری دارند و همچنین مشکل تولید گازهای گلخانه‌ای در این یخچال‌ها وجود ندارد.

قطبی درباره انجام این پروژه به ایسنا گفت: هدف ما سنتز نانوذرات ترکیب جدیدی از سری ترکیبات آلیاژهای هویسلر و بررسی ویژگی‌های مغناطوگرمایی این ماده بود که با روش‌های مختلفی این کار با موفقیت انجام شد.

وی افزود: الگوی پراش پرتو ایکس آلیاژ سنتز شده از طرف موسسه بین‌المللی داده‌های پراش(ICDD)  جهت تکمیل کارت‌های استاندارد الگوی پراش پرتو ایکس پذیرفته‌شده و در جدیدترین نسخه نرم‌افزار آن به جامعه علمی ارایه خواهد شد. این موسسه الگوها و استانداردهای جهانی را در زمینه الگوی اشعه‌ای تعیین می‌کند و در همه دنیا از آن استفاده می‌شود.

نتایج این پژوهش که توسط علی قطبی ورزنه دانشجوی دکتری فیزیک با راهنمایی دکتر پرویز کاملی و مشاوره دکتر فتح الله کریم زاده و دکتر هادی سلامتی از اعضای هیات‌ علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری دکتر باقر اصلی بیکی از اعضای هیات‌ علمی دانشگاه تبریز و دکتر گاسپاره واروارو از انستیتو ساختار مواد ایتالیا صورت گرفته است در مقاله علمی پژوهشی بین‌المللی" Journal of Alloys and Compounds" به چاپ رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل