به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی در آیین گرامیداشت روز دانشجو که 18 آذرماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد با اشاره به جایگاه جهاد دانشگاهی به عنوان حلقهای واسط میان صنعت و دانشگاه عنوان کرد: جهاد دانشگاهی چیزی فراتر از دانشگاه و در عین حال دارای سختی و خشکی کمتر از صنعت است. صنعت پیچیدگی ها و سختی های خود را دارد و دانشگاه یک فضای نرم و ملایم دارد که جهاد دانشگاهی چیزی مابین این دو است.
به گفته وی، جهاد دانشگاهی یکی از بهترین و تاثیرگذارترین نهادهای کشور در ایجاد فضایی برای شناخت دانشگاهیان از نیاز بازار است و حل مسأله را، از مرحله بازار شروع میکند تا به تولید علم و فناوری مورد نیاز برسد.
دهقانی با تاکید بر ضرورت شناخت هرچه بیشتر دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ از ظرفیتهای جهاد دانشگاهی افزود: این دانشگاه میبایست با ساختار جهاد دانشگاهی پیوند بخورد به طوریکه دانشجویان از نزدیک مسایل واقعی را ببینند و در مسیر حل آنها گام بردارند؛ جهاد دانشگاهی بستری است که دانشجو با رویکرد بازار محوری و حل مساله کارش را پیش میبرد و از این جهت تاکید دارم که دانشجویان هرچه بیشتر با این سازمان در تعامل باشند.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ظرفیتهای علمی و انسانی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: این دانشگاه از سرمایههای ارزشمندی از جمله استادانی در سطح یک درصد یا دو درصد دانشمندان جهان برخوردار است. دلیل این که باید به این دانشگاه توجهی جدی داشت ظرفیت علمی و انسانی نهفته در آن است.
وی با بیان اینکه باید در ازای رویکرد حمایت از هزاران ایده، کار را از نیاز بازار شروع کنیم، عنوان کرد: وقتی یک جوان دانشآموخته از ایدهای شروع میکند که نمیداند صنعت به آن ایده نیاز دارد یا خیر، احتمالاً موفقیت چندانی نخواهد داشت و عدم توفیق احتمالی او سرخوردگی و صرف هزینه و مهمتر از همه صرف زمان را به دنبال دارد؛ اما وقتی از سمت بازار شروع کند و بداند بازار به چه فناوری نیاز دارد و برای آن فناوری چه دانش هایی نیاز است، میتواند یک محصول یا خدمت که آیندهای مشخص در بازار دارد را عرضه کند و خوشبختانه چنین رویکرد
دهقانی با اشاره پروژه های زیادی در همکاری با جهاد دانشگاهی تعریف و مورد حمایت معاونت علمی است، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی به قدری فرصت و ظرفیت دارد که اگر دانشگاه به عرصه حل مسالههای جهاد ورود کند و به نظام نیازهای جهاد دانشگاهی متصل شود ضمن حل بسیاری از مسائل کشور به دست جامعه دانشگاهی، بخش قابل توجهی از نیاز به اشتغال نیز برطرف خواهد شد چراکه بازار، تشنه نیروی انسانی توانمند در حل مسائل است و کافی است نیروی انسانی را متناسب با نیازها تربیت کنیم.
وی افزود: تعهد می کنم اگر همت کنید و دانشجویان برای اتصال دانشگاه به نیازهای جهاد دانشگاهی متصل شوند قطعا نوآوریها به اشتغال و حل مسالهها منجر خواهد شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور با بیان اینکه حرکت جدی کشور به سوی تولید علم، توسعه فناوری و حرکت در مسیر توسعه اقتصاد دانشبنیان، زمینهساز بیداری کشورهای منطقه شده است افزود: کشوری که با وجود این حجم از تحریم ها و فشارهای شدید در عرصه علم وفناوری در دنیا حرفهای جدی برای گفتن دارد، قطعاً در شرایط نبود تحریمها میتوانست در بالاترین نقاط توسعه علم و فناوری قرار بگیرد. مشاهده همین اراده و عزم جدی، باعث شده کشورهای منطقه بیدار شوند و متوجه شوند که تنها معبر رسیدن به پیشرفت، توسعه علم و فناوری است.
دهقانی با بیان اینکه راهکارهای تزریق پول و حمایتهای مادی با توجه به رقابت جدی دنیا برای جذب نیروی انسانی متخصص و محدودیتهای کشور، روشی پایدار و کارآمد برای جذب و ماندگاری استعدادها نیست عنوان کرد: امروزه دنیا با چالش جدی ماندگارسازی نیروی انسانی مواجه است و باید از سازوکاهای اثربخش، آیندهنگرانه و کارآمد همچون فرصتسازی برای اثرگذاری یک نخبه به منظور حفظ سرمایههای ارزشمند انسانی بهره ببریم.
وی با اشاره به ظهور مفهوم عشایر فناوری گفت: افراد دیگر در یک نقطه ماندگار نمی شوند و بر اساس فرصت ها، محل اقامت و ماندگاری خود را انتخاب می کنند و به همین تناسب هرجای دیگری که فرصت اثرگذاری، کسب درآمد و خلق ارزش باشد، مقصد نیروی انسانی متخصص یا همان عشایر فناوری خواهد بود.
دهقانی با تاکید بر ایجاد فرصت های اثرگذاری برای نخبگان گفت: نخبه باید خود را متعلق به کشور بداند و واقف باشد که هیچکس جز خودش نیست که این کشور را بسازد.
وی با اشاره به تحول در رویکردهای ارزیابی و شناسایی نخبگان گفت: قویا معتقدم مهندس بودن، پزشک یا ریاضی دان خوب بودن، تنها ملاک نخبگی نیست و ممکن است که یک طراح لباس خوب، یک نجار یا یک آهنگر هم در زمره نخبگان یک جامعه قرار بگیرد.
رییسبنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: آیین نامه های جدید بنیاد، به سوی عدم تمرکز بر حوزههای دانشگاهی و گسترده شدن دایره نخبگی از یک سو و مکانیزم های شناسایی و جذب از خوداظهاری به کشف فعال و هوشمند نخبهها با استفاده از استادان محور تغییر یافتهاند.